Meest recent

    Vlaanderen krijgt er vier extra spitsstroken bij

    Er komen vier extra spitsstroken op de Vlaamse snelwegen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De vier nieuwe stroken komen op de E17, de E40, de E313 en de E314. Goed voor een investering van 64 miljoen euro.

    De komende twee jaar worden er vier nieuwe spitsstroken aangelegd op de Vlaamse wegen. Dat antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een parlementaire vraag van Mathias De Clercq (Open VLD).

    Een spitsstrook is een extra rijstrook op de snelweg, op de plaats van de pech- of vluchtstrook, die op drukke momenten kan worden opengesteld voor het verkeer. Ze zorgt voor een hogere wegcapaciteit en moet zo de verkeersdoorstroming op de snelweg verbeteren. Een dynamische rijstrooksignalisatie boven de spitsstrook duidt aan of de strook open of gesloten is en wat de maximaal toegelaten snelheid is.

    Er zijn nog andere heel file-gevoelige stroken waar dat nu al een oververzadiging is en waar we iets moeten doen

    Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit (N-VA)

    Op dit moment zijn er in Vlaanderen drie spitsstroken in gebruik:

    1. E313 Antwerpen - Hasselt, van Antwerpen-Oost tot Ranst
    2. E40 Brussel - Luik, van Sterrebeek tot Bertem 
    3. E19 Antwerpen - Breda, van Antwerpen-Noord tot St. Job-in’t-Goor

    "Er zijn nu een drietal spitsstroken. Die werken naar behoren. Iedereen is daar redelijk tevreden over", zegt Vlaams minister Weyts. "Maar we willen er ook verder in gaan. Er zijn nog andere heel file-gevoelige stroken waar dat nu al een oververzadiging is en waar we iets moeten doen willen we zorgen voor een betere doorstroming.

    De vier nieuwe spitsstroken komen op:

    1. E17 Kortrijk – Antwerpen, van De Pinte tot Zwijnaarde
    2. E40 Brussel – Gent, van Groot Bijgaarden tot Affligem
    3. E313 Antwerpen – Hasselt, van Beringen tot Lummen
    4. E314 Leuven – Genk, van Wilsele tot Aarschot

    De aanleg van de vier spitsstroken is goed voor een investering van zeker 64 miljoen euro.

    Alleen maar effect op korte termijn

    Minister Weyts gelooft in het gebruik van spitsstroken. Niet iedereen volgt hem hier in. Mobiliteitsexpert Willy Miermans van de Universiteit van Hasselt ziet alleen maar een effect op korte termijn.

    “De uitgaande files zullen twee jaar iets korter zijn en dan is het effect weg”, zegt hij in het programma De Ochtend. Hij verwijst hierbij naar Nederland. “In Nederland hebben we 15 jaar geleden een miljardeninvestering gezien. Een enorme infrastructuuruitbreiding en dat heeft twee jaar geholpen en toen zaten ze allemaal weer dicht”.

    Prioriteit is liever een subsidie van verhuisbewegingen van mensen dichter naar hun werk

    Willy Miermans, mobiliteitsexpert UHasselt

    Miermans vindt dat er niet blijvend kan geïnvesteerd worden in infrastructuur om één persoon per auto te laten aanschuiven. "Mensen moeten hun gedrag veranderen", zegt hij. Een mogelijkheid is dat ze bijvoorbeeld dichter bij het werk wonen. “Prioriteit is liever een subsidie van verhuisbewegingen van mensen dichter naar hun werk of kantoren dichter bij openbaar vervoerlocaties. Dit is duurzamer”.