Meest recent

    "Aanstootgevend" kunstwerk Domestikator staat nu voor Centre Pompidou

    "Domestikator", het druk besproken werk van de Nederlandse kunstenaar Joep van Lieshout, heeft nu toch een plaats gekregen in het centrum van Parijs. Het Louvre weigerde het werk eerder, maar het Centre Pompidou zag er geen graten in.

    Het 12 meter hoge kunstwerk bestaat uit een gebouw waarin twee figuren te herkennen zijn. Van Lieshout noemt het "een man die zijn hond uitlaat of een boer met een varken in de weer". Franse critici zagen er echter een seksuele handeling in en noemen het werk "aanstootgevend".

    Het werk is een onderdeel van de beelden- en installatietentoonstelling Fiac. Het was in 2015 ook al te zien tijdens de Ruhrtriënnale in Duitsland. Het Louvre weigerde het beeld omdat "het publiek het misschien verkeerd interpreteert en niet begrijpt". Het Centre Pompidou, het toonaangevende centrum voor moderne kunst in Parijs, wilde het werk wel tentoonstellen.  De weigering van het Louvre leidde ook tot veel ophef in Frankrijk. Het werk is een symbool geworden voor de vrijheid van meningsuiting en tegen censuur.

    Ook nu nog zien mensen heel uiteenlopende dingen in het werk. Van Lieshout begrijpt de commotie naar eigen zeggen niet. "Als ze beter hadden gekeken naar het werk, naar hoe het eruitziet en de betekenis, dan was het geen punt geweest", vertelt hij aan NOS. "Dit is een onschuldig gebouw, een soort uit legoblokjes bestaand abstract gebouw. Zonder dat er enige geslachtsdelen of andere expliciete dingen te zien zijn."

    Het Louvre hangt vol met schilderijen waarop naakte mensen te zien zijn, benadrukt Van Lieshout. "En aan de buitenkant van het museum hangt een enorme poster van een halfnaakte dame in lingerie. Dan denk ik: waar hebben we het over?"

    "Domestikator" blijft zeker tot 22 oktober voor het Centre Pompidou staan. Volgend jaar in maart is het kunstwerk ook te zien in Amsterdam, op de NDSM-werf.