Meest recent

    Foto: Roel Burgler

    Wearables en sport-apps: hoe nuttig zijn ze, en hoe gebruik je ze het best?

    De voetballers van RC Genk worden voortaan dag en nacht gemonitord door een smartwatch. Kan zo'n smartwatch of een ander soort wearable ook nut hebben voor ons als "gewone sporters"? En hoe moeten we die resultaten dan interpreteren? Wanneer sla je beter je zondagse jogging over, of net niet?  

    Paul Van Den Bosch, ex-coach van Sven Nijs en oprichter van Energylab, is zeker niet tegen wearables. Ze hebben positieve effecten, zegt hij, maar waarschuwt tegelijk.

    De meest bekende app is wellicht die die je aantal stappen telt. 10.000 stappen zetten per dag, geldt daarbij als de norm. "We zien dat de bewustwording groter is bij mensen die ermee bezig zijn. Het kan daar een belangrijke stimulator zijn om voldoende te bewegen", zegt Van Den Bosch. 

    Je slaap meten: nuttig?

    Maar sommige apps en wearables gaan verder, en meten de diepte van je slaap. Of de gegevens allemaal wetenschappelijk kloppen, is niet duidelijk, omdat het om een ingewikkeld proces gaat, zegt Van Den Bosch. Maar hoe dan ook geven ze een idee van de diepte van je slaap. En goed of voldoende slapen, staat dan weer rechtstreeks in verband met je gezondheid.

    "Mensen die dit bijhouden, besteden meer aandacht aan hun slaappatroon", weet Van Den Bosch. Ook hier geldt opnieuw: de mensen in kwestie zijn er meer mee bezig, de bewustwording is groter, dus het is positief.

    Mensen (met een slaapapp) zijn meer bezig met hun slaappatroon, en dat is goed

    Een signaal als je te lang neerzit

    Ook je zitpatroon kan je meten. Te lang zitten, is ongezond. Bepaalde apps geven een signaal na bijvoorbeeld 45 minuten en geven je aan dat het tijd is om op te staan. Ook in de nieuwe bewegingsdriehoek werd er onlangs aandacht aan besteed. In bedrijven zie je hier en daar bureaus opduiken waar je staand aan kan werken.

    Ook deze app vindt Van Den Bosch heel nuttig. Want velen onder ons zitten effectief te lang neer op een dag, zelfs mensen die een gezond sportleven hebben. Je kan gezond sporten, maar als je 9 à 10 uur zit, is dat te lang, en zelfs als je sport brengt dat nadelen met zich mee. Van Den Bosch wijst op een paradox: voldoende beweging, maar te lang zitten blijft ook dan nadelig.

    Het is niet omdat je voldoende sport, dat je de nadelen van te lang neerzitten kan uitwissen

    "Hou rekening met je subjectief gevoel"

    De wearables die je hartslag opvolgen, geven ook aan in welke mate je klaar bent voor een training of een sportinspanning, of het nu pakweg lopen, joggen, fietsen of zwemmen is. Ze geven immers aan of je te moe zou zijn, of nog te veel stress van het werk zou hebben, op basis van de variabiliteit tussen de hartslagen.

    Concludeert de app dat je te vermoeid bent, dan raadt hij je aan om minder hard te trainen. Paul Van Den Bosch gaat op de rem staan - hoewel anderen rotsvast in de digitalisering geloven - en vraagt zich af of je daarop kan vertrouwen, en in welke mate dat allemaal wetenschappelijk onderbouwd is. Zijn advies: hou rekening met je subjectief gevoel. Laat je leven in dezen niet bepalen door de apps.   

    Apps bevatten belangrijke info over je vermoeidheid, maar luister vooral naar je lichaam

    Ga dus voort op je gevoel. Voel je je te moe, of net niet, in welke mate voel je je klaar voor de training? Van Den Bosch: "Luister naar je lichaam." Al gooit hij de data van de apps zeker niet in de vuilnisbak. "Ze bevatten belangrijke info, waar je rekening mee zou kunnen houden. Maar het is geen evangelie."

    Ik voel me niet zo fit: wat doe ik?

    Blijft dan de vraag, of je vertrouwt op je gevoel of de app volgt, hoe je je training (eventueel) het best aanpast. Voel je je niet klaar voor een training, sla ze dan over, of pas ze dan aan, in intensiteit of volume. "Je wil 3 uur gaan fietsen in het Hageland? Maak er anderhalf uur van, en op een vlak parcours."

    Want, als je je niet fit voelt, heeft het geen zin om je lichaam te veel extra te belasten. Ook al is het net goed weer om dat fietstochtje te maken, of ook al had je nu eindelijk eens tijd om te gaan joggen. De verleiding is vaak groot, maar het is beter om sowieso de training aan te passen, of zelfs over te slaan. Je kan je conditie niet verbeteren als je vermoeid bent. Het is blijkbaar iets waar nogal wat mensen tegen zondigen.

    Als je je niet fit voelt, pas je training dan aan, in duur en/of intensiteit

    "Spreiden is rendabel"

    Intensief gaan trainen, heeft geen zin als je je niet fit voelt. Meer nog, het kan zelfs een tegengesteld effect hebben. "Je schiet er niets mee op. Een ziek en/of vermoeid lichaam is niet trainbaar", zegt Van Den Bosch."Overigens: enkele dagen volledige rust kunnen wonderen doen."

    Overigens is het zo dat regelmatig sporten veel beter is dan pakweg één keer per week. "Drie keer 20 minuten gaan joggen, aan een rustige intensiteit - je moet niet buiten adem zijn - is beter dan één keer een uur per week", zegt Van Den Bosch. "Spreiden is rendabel".

    Dat regelmatige heeft een ander groot voordeel: als je eens een training moet overslaan omdat je je niet fit voelt, is dat niet zo erg. Als je daarentegen maar één keer per week traint, en je moet die training overslaan, zit je meteen met een kloof van twee weken, en kan je weer wat conditie kwijt zijn.