Meest recent

    Bedrijven zoeken creatieve oplossingen om Antwerpse files te ontwijken

    De filezwaarte in Antwerpen is met 16 procent gestegen tegenover vorig jaar. Dat schrijft De Tijd. Bedrijven proberen de files te ontwijken via het spoor en het water. Het wegverkeer verhuist naar de nacht.

    Nergens staat u langer en meer in de file dan in Antwerpen. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. Ook bedrijven zien met lede ogen aan hoe hun vrachtwagens uren tijd verspillen in de files. En met de megawerkzaamheden voor de Oosterweelverbinding lijkt er de komende jaren niet veel beterschap in zicht.

    Sommige bedrijven hebben dan ook beslist om hun investeringen in Antwerpen op een laag pitje te zetten. Ze verhuizen een deel van hun activiteiten naar andere steden of andere havens. Toch houden de meesten er de moed in, zegt Stephan Vanfraechem van ondernemersorganisatie Voka. "Veel bedrijven investeren toch nog in hun Antwerpse vestigingen."

    Creatief met vervoer: de melkronde

    Voka en de bedrijven zijn al een hele tijd bezig met zoeken naar oplossingen. Zo is er al in april afgesproken om de vrachtwagens meer 's nachts te laten rijden. "En dat heeft succes," zegt een tevreden Vanfraechem, "zeker sinds de tol in de Liefkenshoektunnel in de Antwerpse haven 's nachts verlaagd is." Bedrijven hebben daar massaal op gereageerd. "Tien procent van alle containervervoer over de weg gebeurt nu 's nachts. We hopen om dat aandeel nog te verhogen tot 20 procent."

    Het goederenvervoer per spoor moet ook flink de hoogte in. "We denken aan een soort van melkronde", legt Vanfraechem uit. "Nu heeft een bedrijf in de Antwerpse haven onvoldoende containers om een hele trein te vullen. Daarom willen we een trein laten rondrijden in de haven om bij verschillende bedrijven containers op te pikken tot hij helemaal vol zit." Dat zou het spoorvervoer efficiënter maken. "Op die manier zou 15 procent van het containervervoer per trein kunnen gebeuren," hoopt Vanfraechem. Dat is bijna een verdubbeling in vergelijking met de huidige situatie.

    Vervoer over het water met binnenschepen neemt nu al 40 procent van alle containers voor zijn rekening, maar ook daar zit nog rek op. "We denken aan een overslagpunt waar containers van verschillende bedrijven worden samengebracht om daar op een binnenschip terecht te komen." Net zoals de trein zou een binnenschip dan containers van verschillende bedrijven kunnen vervoeren.

    Betoncentrale op het water

    Bedrijven zelf bedenken unieke oplossingen om hun vrachtwagens toch maar van de weg te houden. Transportbedrijf De Rycke bijvoorbeeld stuurt elke dag betonmixers de baan op die zich telkens hopeloos vastrijden. Daarom hebben ze een betoncentrale op het water bedacht: die staat op een drijvend ponton en bedient de werven die vlak aan het water liggen. Dankzij die "Bonton" zijn al duizenden vrachtwagens van de weg gehaald.