Meest recent

    Nicolas Maeterlinck

    TreinTramBus steunt plannen voor modernisering NMBS

    Reizigersorganisatie TreinTramBus steunt de plannen van NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir voor de modernisering van de NMBS. "Stiptheid blijft een werkpunt, maar de focus op betere communicatie is ook belangrijk", zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus.

    Dutordoir onthulde woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur haar plannen voor de modernisering van de NMBS. TreinTramBus is tevreden met de focus op de kerntaken, reizigers vervoeren en de aandacht voor een betere communicatie. De organisatie wil ook constructief meewerken aan dit plan.

    "Zoals uit onze eigen stiptheidsmetingen blijkt, blijft een betere stiptheid een werkpunt, maar de focus op betere communicatie is minstens even belangrijk. Honderd procent stiptheid is niet haalbaar, de reiziger steeds accuraat en duidelijk informeren moet dat wel zijn", zegt Stynen.

    Ook de focus op kleinere projecten in de stopplaatsen om het onthaal te verbeteren, geniet de steun van TreinTramBus. "België moet zijn achterstand op het gebied van toegankelijkheid wegwerken en van de aanleg van hoge perrons met toegangshellingen of liften een prioriteit maken", luidt het. TreinTramBus dringt er wel op aan de lopende grotere projecten af te werken.

    Tot slot is volgens de reizigersorganisatie de nieuwe treindienst vanaf december 2017 een stap vooruit. Antwerpen krijgt een beter voorstadsnet en op zaterdag zal er in Vlaanderen bijna overal minstens om het uur een trein rijden. "Met de City Pass is bovendien een eerste aanzet gegeven tot tariefintegratie. Ook voor de rand rond Brussel en andere steden moeten nu dergelijke formules worden uitgewerkt."

    Nu de topvrouw van de NMBS haar visie heeft gepresenteerd, is volgens Stynen de politiek aan zet. "België heeft dringend behoefte aan een toekomstgericht mobiliteitsbeleid en met name een beheerscontract en investeringsplan voor de NMBS en Infrabel. Gezien onze mobiliteits- en milieuproblemen blijft het bovendien onbegrijpelijk dat het spoor zwaar moet besparen terwijl de overheid mensen blijft subsidiëren om met de auto te rijden", aldus Stynen.