Meest recent

    Vernieuwde vragenlijst bij de bank voor wie een belegging wil aangaan

    Wie een beleggingsproduct wil kopen bij de bank, moet vanaf januari een vernieuwde vragenlijst invullen om te bepalen of hij wel genoeg kennis en ervaring heeft, schrijft De Morgen. Die maatregel bestaat nu al en is bedoeld om klanten beter te beschermen, zegt koepelorganisatie Febelfin.

    Wie interesse heeft om via de bank een beleggingproduct te kopen, moet vandaag al een vragenlijst invullen. Op die manier wordt onder meer gepeild naar de verwachtingen van de klant, zijn financiële situatie en zijn kennis over en ervaring met financiële producten. Dat is een gevolg van "Markets in Financial Instruments Directive" oftwel MIFID, de technische benaming van een Europese richtlijn uit 2008 waar banken zich moeten aan houden. Die heeft als doel de klanten beter te beschermen.

    "Banken zijn nu al verplicht om een specifiek beleggersprofiel op te maken als iemand een beleggingsproduct wil aankopen. Dat gebeurt aan de hand van zo'n vragenlijst. Banken kunnen daarmee nagaan wat de kennis en ervaring is van de klant, of hij het product dat hij wil kopen volledig begrijpt, of het in lijn is met zijn beleggingsdoelen en met zijn financiële situatie", zegt Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin, aan VRT NWS.

    Vanaf januari volgend jaar wordt MIFID 2 van kracht, een verfijning van de oorspronkelijke richtlijn, met als gevolg dat ook die vragenlijst verfijnd wordt. Mensen zullen daar in de praktijk niet veel van merken, de bewoordingen zullen hier en daar worden aangepast, maar grote veranderingen zijn er niet, aldus Marchand.

    "Klant moet het product volledig begrijpen"

    De vragenlijst verschilt van bank tot bank en is ook afhankelijk van het beleggingsproduct. Zo kan er specifiek op maat van de klant gewerkt worden. "Pas als we zien dat de klant het product volledig begrijpt, en dat het bij zijn specifieke situatie past, mogen we het product als bank bij hem aanbevelen."

    Banken zijn in deze kwestie tegelijk rechter, advocaat en betrokken partij. De FSMA, de toezichthouder op de financiële sector in België, controleert of de vragenlijsten correct opgesteld zijn en voert ook geregeld steekproeven uit via onder meer mystery shopping, zegt Marchand.

    Wat als je "faalt"?

    Wat als je als klant "faalt" op de vragenlijst? "Banken moeten altijd duidelijk maken dat ze merken dat iemand het product niet begrijpt, of dat het niet aansluit bij zijn profiel. Ze mogen het ook dan niet aanbevelen bij de klant. Als die het toch nog wil, kunnen banken hem daar niet in ondersteunen."

    Klanten kunnen altijd andere kanalen opzoeken om het product dan toch te kopen, maar het is dan op hun eigen verantwoordelijkheid, zegt Febelfin.