Meest recent

    William Kentridge tot eind februari in Sint-Janshospitaal Brugge

    William Kentridge is een van de belangrijkste hedendaagse Zuid-Afrikaanse kunstenaars. Zijn werk is sterk politiek geëngageerd. Al tijdens de Apartheid verzette hij zich met kunst tegen het racisme en de ongelijkheid in zijn land, ongewoon voor een blanke artiest. Zijn vader verdedigde als advocaat ooit Nelson Mandela. De grote muurvullende tekeningen die tot eind februari in het Sint-Janshospitaal te bewonderen vallen, verrassen en schokken door hun directe donkere beeldtaal. 

    De tentoonstelling heeft een paar uitdagingen in petto. Zo moet de bezoeker  een smalle wenteltrap beklimmen naar een duistere zaal met "More sweetly play the dance" uit 2015, acht grote schermen van samen vijftig meter lang onder een zwaar houten gebinte. De video-installatie toont de optocht van een oorverdovend luide brass-band die van het ene naar het andere paneel vordert. Het is een hedendaagse versie van een middeleeuwse dance macabre. 

    Officieel heet de expositie "Smoke, ashes, fable". De video-installaties behandelen de thema's genezing, dood en menselijke breekbaarheid. Dat verwijst naar het verleden van de site als ziekenhuis, van de twaalfde eeuw tot in de jaren tachtig. Ook voor William Kentridge biedt de expositie een mooie dialoog tussen nieuw werk en een historisch gebouw, vlakbij het Groeningemuseum waar topstukken hangen van Van Eyck, Van der Goes en andere Vlaamse Primitieven.    

    Wie is William Kentridge?

    William Kentridge, die joodse roots heeft, debuteerde internationaal op Documenta 10 in 1997, met houtskooltekeningen, prints, video-installaties en sculpturen. Daarna volgden de Biënnale van Venetië, Tate Modern, het Filmfestival van Cannes en het MOMA. Hij is ook actief als opera-regisseur, in augustus bracht hij nog "Wozzeck" in Salzburg. Hij komt nu voor het eerst naar ons land. Voor burgemeester Landuyt van Brugge past Kentridge in een al decennialang streven van de stad om moderne kunst te tonen. Hij kondigde de bouw van een totaal nieuw museum aan. 

    In Brugge stelt Kentridge ook veertien tapijten en textiel- en papierwerken voor, "The Porter series". Zijn figuren sleuren meestal iets mee. Volgens de kunstenaar torsen ze hun eigen leven op hun schouders. Zoals Afrikaanse mensen have en goed op hun hoofd of rug dragen. Maar via de vluchtelingen zal dit beeld ook in Europa erg vertrouwd worden. "Smoke, ashes, fable", het titelwerk, is een reusachtige houtskooltekening, film-animatie en installatie op de vloer.   

    Patrice Lumumba

    Kentridge komt dicht bij Luc Tuymans met zijn houtskooltekening van de eerste premier van Congo, Patrice Lumumba, die in 1961 werd vermoord. Net als Tuymans start Kentridge met een iconische foto van de links-nationalistische politicus, die een symbool werd en nog altijd is van het anti-kolonialisme. Er is nog een band met België: Kentridge is een fan van Marcel  Broodthaers van wie hier één werk wordt getoond, in contrast met zijn eigen creaties.