Meest recent

    Autocar-reizen blijven het goed doen

    In 2015 vertrokken in ons land meer dan 13 miljoen passagiers met een autocar op reis. Dat was ruim 7 procent meer dan het jaar voordien. Vooral middenlange trajecten tussen steden lokten meer én ook jongere reizigers. De meeste busreizen waren daguitstappen, toch gingen nog meer dan 1 miljoen Belgen op meerdaagse reis met de bus.

    De autocar kan zeker op de middenlange trajecten de concurrentie met goedkope vliegreizen aan. Door de bussen zo schoon en zuinig mogelijk te maken, kan de kost per reiziger laag worden gehouden.  Een voorbeeld : bussen verbruiken tijdens lange ritten op de snelweg maar dik 20 liter per 100 km en zorgen zo voor een lage brandstofkost.

    De autocarsector zet erg in op comfortabel reizen. Zo vind je in moderne autocars snoepautomaten, koffiezetapparaten, koelkasten en zelfs microgolfovens. Vaak is er ook wifi aan boord. "Het verschil maken met een vliegtuig is belangrijk", zegt Raf Vervoort van busbouwer Van Hool. "We voorzien tafels en stopcontacten om met een laptop te kunnen werken en zorgen voor connectiviteit via wifi."

    Thuis opgehaald

    De autocar biedt nog andere voordelen. Zo zijn er vaak geen bagagebeperkingen en heeft de reiziger meer plaats om te zitten dan bijvoorbeeld in een vliegtuig. "In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heb je in een businessconfiguratie in een autocar meer plaats dan in de businessclass in een vliegtuig", zegt Filip Van Hool, van de gelijknamige busbouwer. De reizigers worden soms ook thuis opgehaald. Zo kunnen ze files naar de luchthaven vermijden en vallen ook de lange wachttijden weg.