Meest recent

    "Stuur concrete voorstellen en berekeningen naar potentiële carpoolers"

    Het aantal carpoolers  in Vlaanderen blijft vooralsnog erg beperkt. Iftikhar Hussain, die doctoreert aan de UHasselt, heeft een idee uitgewerkt dat meer mensen ervoor warm moet maken. Het gaat om een algoritme dat op basis van een databank concrete voorstellen doet over wie er best zou carpoolen, wat de extra rijtijd is en wat ze besparen. Dat schrijft De Standaard.

    Volgens het meeste recente onderzoek carpoolen slechts vijf procent van de Vlamingen geregeld met collega's. Drie op de vier delen hun autorit nooit. "De stap naar carpoolen is vandaag veel te groot", zegt professor Davy Janssens (UHasselt), die het doctoraat begeleidde, in De Standaard.

    Wie wil carpoolen, maar niet meteen collega's vindt, kan terecht op verschillende websites. Maar je moet dus wel actief op zoek gaan. "Ja, er zijn websites waarop pendelaars zich kunnen registreren als kandidaat. Maar voor iemand naar zo'n website surft, moet hij al overtuigd zijn van zijn zaak. Vlamingen zijn verknocht aan hun vrijheid, aan hun eigen auto."

    Het algoritme dat Hussain heeft bedacht, moet zorgen voor meer gebruiksgemak. Het berekent op basis van een databank, van een bedrijf of een sportclub bijvoorbeeld, wat de beste combinaties zijn, rekening houdend met de gewenste aankomst- en vertrektijden. Bedoeling is om vervolgens concrete voorstellen dan naar de potentiële carpoolers te sturen, met gedetailleerde gegevens over de rijtijd en wat ze kunnen besparen.

    "Mensen die nu niet openstaan voor carpoolen, kunnen er zo wel warm voor worden gemaakt. Zeker als we hen meteen ook wijzen op de finan­ciële bonus: de verplaatsingskosten delen, aangevuld met het fiscale voordeel, kan op lange termijn een fikse besparing opleveren", zegt Janssens.