Meest recent

    Brusselse fietsers worden gewezen op belang van goede verlichting dankzij "bike light lane"

    In Brussel is de eerste "bike light lane" voorgesteld. Dat is een overkoepeld en interactief stuk fietspad dat fietsers wijst op het belang van goede fietsverlichting, ook in de stad waar er veel straatverlichting is. Nu het vroeger donker wordt, is het belangrijk om fietsers daarop te wijzen, vindt Bike for Brussels, een gezamenlijke fietscampagne van verschillende organisaties en het Brussels Gewest.

    Het aantal fietsers in Brussel stijgt jaar na jaar. Maar velen van hen zijn niet of slecht verlicht. Het jaarlijkse fietsobservatorium van Pro Velo bracht aan het licht dat slechts 63 procent van de fietsers een voor -en achterlicht zou hebben. En 24 procent zou zelfs helemaal geen verlichting op de fiets hebben.  

    Wellicht denken veel fietsers dat ze zichtbaar zijn dankzij het overvloedig aanwezige stadslicht. Maar dat is een onderschatting van het gevaar. "Fietsers die geen fietslicht hebben zijn er zich vaak niet van bewust dat ze onzichtbaar zijn voor automobilisten. Defecte of ontbrekende fietsverlichting maakt het voor hen zeer gevaarlijk op de weg en vergroot de kans op ongevallen. Een probleem dat nog gevaarlijker wordt in de herfst en de winter wanneer het zowel ’s morgens als ’s avonds vroeger donker wordt", zegt de Brusselse staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V).

    De Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) is tevreden met het stijgende aantal fietsers in de hoofdstad. "Bemoedigende cijfers, waar we toch ook de nodige aandacht aan moeten schenken. Want als het aantal fietsers stijgt, stijgt het aantal fietsongelukken mee. Met correcte fietsverlichting kunnen we dat vermijden", zegt hij.

    Hoe werkt het?

    Hoe werkt de "bike light lane"? De fietser rijdt het fietspad in, wordt in duisternis gedompeld, en vervolgens verschijnt er naast hem of haar een "digitale kopie" die meefietst en zo de ledmuur oplicht en een interactieve animatie in gang zet. Zo ervaren fietsers onmiddellijk het effect van fietslicht in een stadsomgeving. En het gevaar van fietsen zonder licht.

    "Het doel is om visueel aan te tonen hoe belangrijk het is om fietsverlichting te gebruiken en fietsers op een overtuigende manier te bereiken", Camille Thiry, woordvoerster van initiatiefnemer Bike for Brussels. "Maar de installatie is tegelijkertijd ook de perfecte gelegenheid om Brusselaars te herinneren aan het belang van verkeersveiligheid en een goede verstandhouding tussen automobilisten, fietsers en voetgangers."

    Tot 26 oktober

    De "bike light lane" bevindt zich tegenover de winkelgalerij van de Guldenvlieslaan, een strategische keuze aangezien het verkeer rond de Naamsepoort enorm druk is en fietsers er dicht bij de auto's rijden. De installatie is open vanaf deze 26 oktober. Dan wordt de actie afgesloten met een massaverdeling van fietslichtjes op verschillende plaatsen in de hoofdstad.

    Meer info over de campagne vind je hier.