Meest recent

    Komt ook uw elektrische fiets straks uit China?

    Bijna de helft van alle stadsfietsen is nu al elektrisch. En een almaar groter deel van die fietsen komt uit China. "We moeten concurreren met een land waar de sociale rechten van de mensen minder goed zijn", zegt Johan Huygens, de baas van de Belgische fietsenproducent Granville.

    Daar heb je de Chinezen weer.  Eerst was er het staal, dan de fotovoltaïsche zonnepanelen, ... En nu zijn er dus ook klachten over elektrische fietsen uit het Oosten. Dumping tegen lage prijzen, vanuit een land waar de werknemers minder rechten hebben, zeggen de Europese fabrikanten. Ze noemen het oneerlijke concurrentie.

    De loonkost hier is tussen de 20 en 25 procent. In China is dat tussen de 2 en 10 procent.

    Johan Huygens, CEO Granville

    Het tv-programma "De Vrije Markt" sprak met Johan Huygens, CEO van het Belgische fietsenmerk Granville - het vroegere Ludo - dat ook fietsen maakt voor de politie en Bpost.

    Granville evolueerde van producent tot ontwikkelaar. Uit de fabriek in Kortenberg komen jaarlijks nog maar 8.000 fietsen. Het gros van de productie - ruim 70.000 fietsen - vindt plaats in Bulgarije.

    Tot 90.000 banen weg

    Volgens Huygens is er niet alleen oneerlijke concurrentie. "Er is ook amper controle op de fietsen die hier binnenkomen. Veel onderdelen zijn namaak, nauwelijks van het origineel te onderscheiden, maar wel van een veel lagere kwaliteit. En als er juridische gevolgen zijn, heb je weinig mogelijkheden om in China de wet af te dwingen."

    De "European Bicycle Manufacturers Associastion (EBMA) heeft op 2 oktober een klacht ingediend bij de Europese Commissie. De EBMA vraagt een antidumpingheffing. "Komt die er niet, dan verhuist de productie onvermijdelijk naar China, en is Europa 90.000 arbeidsplaatsen kwijt."