Meest recent

    Avalon.red. All rights reserved.

    Gesegregeerd transport, een goed idee?

    Op steeds meer plekken duiken aparte transportmogelijkheden op voor vrouwen om ze te beschermen tegen seksuele intimidatie en fysiek geweld. Hoewel vrouwen op deze manier veilig kunnen reizen, zijn er toch heel wat tegenstanders die het systeem in vraag stellen. 

    In de Turkse stad Malatya wordt het straatbeeld sinds kort gesierd door twee roze bussen. Deze bussen worden bestuurd door vrouwelijke chauffeurs die enkel vrouwen voor een ritje verwelkomen. Het is een succes, dagelijks vervoeren ze meer dan duizend passagiers en er zouden in de toekomst nog meer bussen bijkomen. 

    Symptoombestrijding

    Het initiatief werd in verschillende Turkse steden gelanceerd om vrouwelijke passagiers te beschermen tegen seksuele en fysieke intimidatie op het openbare vervoer, een wijdverspreid fenomeen in Turkije en ver daarbuiten. Ook andere landen proberen het probleem aan te pakken met gesegregeerd publiek transport. In Mexico, Pakistan, Brazilië, Japan, Indonesië, Egypte, Mexico en India kunnen vrouwen op sommige plekken zonder mannen op pad. 

    Volgens een enquête uit 2014 van Reuters voelde 70% van de 6300 ondervraagde vrouwen zich veiliger als ze zonder mannen reisden. In totaal werden 6555 vrouwen ondervraagd uit 16 grootsteden wereldwijd. Dat vrouwen veilig kunnen reizen valt op het eerste gezicht enkel toe te juichen. Maar tegenstanders zien dit als een vals gevoel van veiligheid. Wat ben je bijvoorbeeld met een veilige rit op de bus als je van de bushalte op weg naar huis nog steeds gevaar loopt? Gesegregeerd openbaar vervoer is vanuit dit opzicht enkel symptoombestrijding van veel dieper liggende problemen. 

    Structureel probleem, structurele oplossing

    Om gender gerelateerd geweld te stoppen moet je structureel te werk gaan. Dat weet ook Asena Melisa Saglam, die op een minibusje in Istanbul door een medereiziger werd geslagen omdat ze een shortje droeg. "Als we geen incidenten zoals deze meer willen, moeten we het bewustzijn in de samenleving vergroten. De straffen moeten zwaarder, mensen moeten opgevoed worden", aldus de vrouw.  

    Dat is ook het uitgangspunt van organisatie Ujamma in Nairobi, Kenia. Zij organiseren lessen voor mannen en jongens over seksuele intimidatie aan de hand van rollenspel. Sinds 2013 trainden ze meer dan 40.000 jongens. In Kenia neemt zowat iedereen de zogenaamde Matatu, een minibusje dat pas vertrekt als het tot de nok gevuld is. Een ideale plek dus om mensen ongewenst en ongezien aan te raken. Volgens een recent onderzoek maakte meer dan de helft van de Keniaanse vrouwen dit dan ook al eens mee. Het initiatief van Ujamma lijkt te werken, jongens die de training hadden gevolgd grepen veel sneller in als verkeerde dingen zagen. 

    Het probleem moet dus bij de wortel aangepakt worden. Volgens Laura Bates, oprichter van het Everyday Sexism Project, ligt de oplossing bij de daders: "gesegregeerd transport stuurt de impliciete boodschap uit dat deze aanvallen onvermijdelijk zijn en dat vrouwen ze zelf zouden moeten proberen voorkomen". Op die manier moeten daders hun gedrag niet veranderen en wordt het geweld genormaliseerd.