Video player inladen...

Oproep van een callcenter? Mogelijk belt u met een gevangene

Vijf gedetineerden uit de gevangenis van Beveren, in Oost-Vlaanderen, zijn sinds deze week aan de slag als callcentermedewerker. Het gaat om een initiatief van SoServices, een bedrijf uit Turnhout, samen met de overheidsdienst Cellmade. Vanuit hun cel bellen de gevangenen in opdracht van verschillende bedrijven voor een tevredenheids- of marktonderzoek.

Als u binnenkort een telefoontje krijgt van een callcenter, hangt u mogelijk aan de lijn met een gevangene. Het was SoServices, een bedrijf uit Turnhout, dat met het idee kwam om gedetineerden een job aan te bieden als callcentermedewerker. Eén van de activiteiten van SoServices is het behandelen van telefoonoproepen in opdracht van verschillende andere bedrijven. Die bedrijven weten dat er gevangenen voor hun werken, de mensen die thuis opgebeld worden zijn daarvan niet op de hoogte. 

Cellmade, de afdeling binnen de FOD Justitie die gedetineerden binnen de gevangenismuren aan het werk zet, was onmiddellijk te vinden voor het initiatief. Al sinds 1931 staat Cellmade in voor de tewerkstelling en opleiding van gevangenen in de Belgische strafinrichtingen.

Wat is de bedoeling?

Aan de hand van het nieuwe project wil men gevangenen beroepsvaardigheden bijbrengen met het oog op hun re-integratie in de maatschappij. Aangezien de job als callcentermedewerker een knelpuntberoep is, kunnen gedetineerden die goed werk verrichtten, later mogelijk aan de slag bij het bedrijf SoServices. Dat zegt de voorzitter van de raad van bestuur, Gentil Noens:

Video player inladen...

Bovendien is de job als callcentermedewerker voor de gevangenen niet enkel een nuttige bezigheid, ze verdienen er ook iets aan. Ze worden betaald per telefoongesprek. Het is nog onduidelijk hoeveel dit precies kan opbrengen, maar verwacht wordt dat het om een paar honderd euro per maand zou gaan. De gedetineerden kunnen met die inkomsten een deel van de schadevergoeding aan hun slachtoffers afbetalen. Een ander deel van het geld kunnen ze gebruiken om iets te kopen in de gevangenis, zoals vers fruit. 

Eén van de vijf gevangenen die sinds deze week aan de slag zijn als callcentermedewerker is Mick. Hij vertelt waarom hij voor dit werk gekozen heeft:  

Video player inladen...

Hoe werkt het?

Aan de hand van specifieke software en het beveiligde computersysteem Prison Cloud kunnen de gedetineerden vanuit hun cel verschillende telefoonnummers opbellen voor een tevredenheidsonderzoek of marktonderzoek. De gevangene ziet op zijn computer een lijst met nummers die gecontacteerd moeten worden. Vervolgens leest hij de vragen af van zijn computerscherm en voert de antwoorden van de klant in op de computer. 

Verschillende gedetineerden in de gevangenis van Beveren werden eerst gescreend voor de job. Zo werd nagegaan of ze bepaalde competenties hebben zoals klantvriendelijkheid en het kunnen rustig blijven in stresserende situaties. Deze screening gebeurde onder meer door Tine Verhenne van Cellmade. Zij is verantwoordelijk voor de werkplaatsen van de gevangenissen in Oost- en West-Vlaanderen.

Video player inladen...

Uiteindelijk werden vijf gedetineerden geselecteerd die in groep een opleiding kregen. Sinds eergisteren werken zij vanuit hun cel als callcentermedewerker. Zij worden regelmatig gecontroleerd aan de hand van mystery calls. Als zou blijken dat ze persoonlijke informatie uitwisselen met mensen buiten de gevangenis, wordt het telefoongesprek meteen afgebroken. 

Als het project een succes blijkt te zijn, worden in de toekomst nog meer gedetineerden tewerk gesteld.