Danny Gys/Reporters

Deliveroo krijgt wind van voren na nieuw statuut voor koeriers

Zowel de socialistische transportbond als de Brusselse minister van Werk hebben kritiek op Deliveroo. De koeriers van de maaltijdleverancier zullen straks een nieuw, zelfstandig statuut krijgen. De critici spreken van sociale verarming.

Deliveroo wordt steeds populairder, vooral bij jongeren. Klanten kunnen via een app op hun smartphone maaltijden bestellen bij hun favoriete restaurants in de buurt. De maaltijd wordt bij hen thuis gebracht door koeriers, vaak met de fiets.

Deliveroo heeft bij ons geen koeriers in dienst. Het werkt in ons land daarvoor samen met het bedrijf SMart. De koeriers zijn dus werknemers van SMart. Ze worden door SMart uitbetaald en zijn ook langs die weg verzekerd. Gisteren kwam het bericht dat Deliveroo de samenwerking met SMart stopzet.  

Verarming

Dat betekent concreet dat zo'n 1.000 Belgische Deliveroo-koeriers straks als zelfstandige zullen moeten werken. Deliveroo maakte ook bekend dat ze geen uurloon meer zullen krijgen, maar dat ze betaald zullen worden per afgeleverde maaltijd.

Voor de Brusselse minister van Werk Didier Gosuin (DéFI) is dat een stap achteruit: "Terugkeren naar een betaling per levering is een verarming van de tewerkstelling", zegt Gosuin. "Ik ben een vurige voorstander van de digitale economie, maar er is nood aan een gereglementeerd, sociaal en fiscaal kader om waardig werk te waarborgen."

Ook zijn Vlaamse collega Kris Peeters (CD&V) is niet enthousiast over de plannen van Deliveroo. Hij heeft vandaag de inspectiediensten de opdracht gegeven om na te gaan wat er precies aan de hand is binnen het bedrijf.

Meer risico's

De socialistische vakbond BTB is evenmin te spreken over de beslissing van Deliveroo. "Die mensen hadden een beetje een statuut. Dit is een stap achteruit", reageert Frank Moreels bij "De wereld vandaag" op Radio 1. "Doordat de koeriers betaald zullen worden per afgeleverde maaltijd, gaan ze risico's nemen of ze gaan te lang blijven rondrijden."

De koeriers zouden door hun nieuwe statuut ook hun verzekering verliezen, al zorgt Deliveroo nog wel voor een aansprakelijkheidsverzekering. "Die verzekering is voor schade aan derden. Wat als de koerier zelf iets overkomt?", vraagt Moreels zich af. "Men verschuift zo het risico naar het personeel."

Deliveroo zelf laat weten dat volgens hun berekeningen een koerier 2,2 bestellingen per uur kan afwerken. Zo zouden de koeriers dus uiteindelijk meer kunnen verdienen. Deliveroo gaat informatiesessies organiseren om koeriers te informeren over het nieuwe model.