AFP or licensors

Marcel Proust schreef laaiend positieve recensies van zijn eigen boeken

De Franse schrijver Marcel Proust slaagde erin om eigenhandig geschreven gunstige recensies van zijn romans in de krant te krijgen. Dat blijkt uit correspondentie die maandag wordt geveild.

Acht brieven van Marcel Proust gaan onder de hamer bij Sotheby’s in Parijs. Blijkbaar was de auteur een uitstekende pr-man voor zichzelf. Hij schreef  enthousiaste beoordelingen van zijn boeken en betaalde kranten om die te publiceren. Dat kostte hem duizenden euro’s – omgerekend naar de munt van nu. Proust lette er wel op om niet door de mand te vallen; hij werkte onder een andere naam, tikte zijn recensie op een anonieme machine of liet die door iemand anders versturen.

Een klein meesterwerk!

Proust bewierookte zichzelf in de derde persoon: "Wat meneer Proust ziet, ruikt, is van een complete originaliteit". Jean-Yves Tadié, Proustkenner en –uitgever vindt dat "hij vóór ieder ander het belang van communicatie, reclame en persrelaties doorhad". Volgens veilinghuis Sotheby’s was betalen voor recensies – actieve corruptie eigenlijk -  indertijd niet zo uitzonderlijk. Proust had keihard moeten vechten om een uitgever te vinden voor zijn magnum opus “A la recherche du temps perdu”. Uiteindelijk hapte Grasset toe in 1913, maar Proust moest er zelf voor betalen.

Samen met de brieven wordt op maandag 30 oktober een uiterst zeldzaam exemplaar van "Du côté de chez Swann" geveild in Parijs, het eerste deel van "A la recherche du temps perdu". Het is één van vijf genummerde boeken op bijzonder Japans washipapier en wordt wellicht verkocht voor 400.000 tot 600.000 euro.