Meest recent

    Actiegroepen stellen minister Bellot 20 maatregelen voor om overlast Brussels Airport te beperken

    25 november is een belangrijke dag voor de discussie over de geluidsoverlast rond de luchthaven van Zaventem. Op die datum moet minister van Mobiliteit François Bellot de schending van de Brusselse geluidsnormen stoppen of ... uitleggen waarom dat onmogelijk is.

    De storm over de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem was al enige tijd gaan liggen. Maar een aantal actiegroepen maakt het thema weer actueel. Ze stellen minister van Mobiliteit François Bellot (MR) 20 maatregelen voor om het probleem aan te pakken. Ze baseren zich daarbij op buitenlandse luchthavens, zoals die van Eindhoven en Nice.

    De klok tikt

    Er is haast bij voor de minister. Van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg had hij eind juli vier maanden de tijd gekregen om de geluidsoverlast aan te pakken (of op zijn minst uit te leggen waarom dat onmogelijk is). Geeft de minister tegen 25 november geen antwoord, dan riskeert hij een dwangsom van 100.000 euro per week.

    De Brusselse rechtbank gaf op 19 juli het bevel om de "Kanaalroute" en de "Ringroute" niet meer te gebruiken tussen 23 uur en 7 uur. Maar ondanks het naderen van de deadline zien de actiegroepen geen vooruitgang in het dossier. "Politieke onwil", zegt Brigitte Buffard, van Air Libre Brussel.

    De actiegroepen stellen nu voor om de "Ringroute", die  loopt over de Noordrand, nog eens te herbekijken. Brigitte Buffard: "We willen de routes zoveel mogelijk verleggen naar dunbevolkte gebieden." 

    Zaventem heeft geen plaats voor cargovluchten.

    Brigitte Buffard, Air Libre Brussel

    De actiegroepen vragen ook om cargovluchten te verschuiven naar regionale luchthavens zoals Antwerpen, Bierset, Charleroi of Oostende. De militaire luchthaven van Bevekom, in Waals-Brabant, kan volgens hen worden omgebouwd tot vrachtluchthaven.

    Dat Ryanair maar in Charleroi blijft.

    Brigitte Buffard, Air Libre Brussel

    "Zaventem ligt te dicht bij Brussel", zegt Buffard. Ze vindt dat Brussels Airport zich moet toeleggen op zakenreizen en intercontinentale vluchten, niet op vracht. Ook lagekosten- en chartermaatschappijen ziet ze liever niet komen.

    Het argument dat de luchthaven een belangrijke werkgever is, vegen de actiegroepen van tafel. "Het werk op Brussels Airport, zoals de check-in, is voor een groot deel geautomatiseerd. De banen die gebleven zijn, kan je mee verhuizen naar de regionale luchthavens."