ANP/REMKO DE WAAL

Unizo: "Hinderpremie bij werkzaamheden niet altijd correct uitbetaald"

Als handelaars hinder ondervinden van wegwerkzaamheden, kunnen ze een hinderpremie krijgen. Maar de beheerders van die werkzaamheden geven dat niet altijd correct aan, zegt ondernemersvereniging Unizo.

De hinderpremie werd op 1 juli dit jaar uitgebreid. Sindsdien kunnen kleine handels- en horecazaken de premie krijgen als de toegang tot hun zaak wordt bemoeilijkt door wegwerkzaamheden. De premie bedraagt 2.000 euro.

Unizo klaagt nu aan dat niet alle handelaars de premie correct krijgen uitbetaald. Dat komt doordat de beheerders van de wegwerkzaamheden, zoals gemeenten of nutsbedrijven, de werken niet of niet volledig aangeven.

Unizo roept de beheerders op om zorgvuldiger om te springen met de aangifte en de ondernemersvereniging wil ook dat er correcties kunnen gebeuren op het systeem. "Als er nu fouten gebeuren, kijkt iedereen naar iedereen, maar uiteindelijk is de ondernemer het slachtoffer", zegt gedelegeerd bestuurder ad interim Johan Bortier.

Hoe werkt het?

Hoe werkt het systeem van de hinderpremie? De verantwoordelijken van de werkzaamheden moeten in een platform van de Vlaamse overheid aangeven waar de werkzaamheden precies plaatsvinden. Die gegevens worden vergeleken met de Kruispuntbank van Ondernemingen. Handelaars die getroffen worden, krijgen dan een brief en daarmee kunnen ondernemers dan online de premie aanvragen, die dan automatisch wordt uitbetaald.

Niet iedereen komt in aanmerking voor een hinderpremie. Dit zijn de voorwaarden:

  • Het moet gaan om werken waarbij een oppervlakte van meer dan 50 vierkante meter wordt opgebroken en die geheel of gedeeltelijk op hetzelfde moment worden uitgevoerd
  • De rijweg of een of meer rijstroken worden helemaal of gedeeltelijk afgesloten
  • De concrete planningsdatum van de werkzaamheden is bekend en de werkzaamheden duren minstens 30 opeenvolgende kalenderdagen
  • Het adres van de betrokken vestiging ligt in de hinderzone