E-gates Brussels Airport te vaak defect: "Er moet een oplossing komen"

Politievakbond VSOA is niet te spreken over de e-gates in Brussels Airport. Dat schrijft het Nieuwsblad. De poortjes controleren automatisch de paspoorten van de reizigers die aankomen uit of vertrekken naar niet-Schengenlanden. Maar op drukke dagen haperen de poortjes, waardoor iedereen toch langs bemande grenscontroleposten moet. En dat zorgt voor lange files. 

Ongeveer twee jaar geleden werden in de luchthaven van Zaventem veiligheidspoortjes geïnstalleerd. De zogenoemde "e-gates" controleren automatisch de identiteitskaarten van passagiers die vertrekken naar een land buiten de Europese Schengenzone, zoals Thailand, Australië of de Verenigde Staten. Hun identiteit wordt dan door een computersysteem gecontroleerd in plaats van door de luchthavenpolitie.

Hoe werkt het? De passagier komt binnen via een ingangspoortje en steekt zijn identiteitskaart of paspoort in de daartoe bestemde gleuf. Het geavanceerde softwaresysteem doet een controle op drie aspecten. Ten eerste, is het identiteitsdocument authentiek en geen vervalsing? Tegelijkertijd wordt gekeken of de passagier niet geseind is bij de politie. Een laatste controle is de gezichtsherkenning, waarbij de foto op de chip van het identiteitsdocument vergeleken wordt met een digitale foto, genomen aan de e-gate. Als alles in orde is, gaan de deurtjes open en kan de passagier vertrekken.

Lange files en lastige passagiers

Maar op drukke momenten blijken de poortjes niet altijd te werken. Dat heeft tot gevolg dat iedereen toch langs de bemande grenscontroleposten moet passeren. Daardoor ontstaan er lange files en raken de reizigers gefrustreerd. Om dit te vermijden moet er volgens Vincent Houssin van politievakbond VSOA aan drie voorwaarden voldaan zijn: "Er moet voldoende capaciteit zijn bij de politie, de infrastructuur moet er op voorzien zijn en er moeten digitale systemen en technische middelen komen die werken. Maar dat is momenteel niet het geval."

"Op Schiphol werken de poortjes wel," vervolgt Houssin. "Maar daar zijn er vier maal zoveel politiemensen, en slechts dubbel zoveel passagiers. Ook de infrastructuur daar is voorzien op mogelijke problemen." 

Het kabinet van minister van Binnenlandse zaken Jan Jambon (N-VA) is op de hoogte van het probleem en tracht zo snel mogelijk een oplossing te vinden.