Meest recent

    © Newscast \ UIG - creative.belgaimage.be

    Facebook: "Aan Rusland gelinkte posts kunnen 126 miljoen Amerikanen bereikt hebben"

    Volgens Facebook hebben zo'n 126 miljoen Amerikanen mogelijk berichten gezien die de voorbije twee jaar vanuit Rusland op de sociaalnetwerksite geplaatst zijn.  Volgens de sociaalnetwerksite zijn er ongeveer 80.000 berichten geplaatst met als doel de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden.

    De cijfers komen uit een schriftelijke verklaring van Facebook, die het persbureau Reuters heeft kunnen inkijken. Facebook moet morgen, samen met Twitter en Google, uitleg gaan geven in de commissie die de Russische inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen onderzoekt.  Begin vorige maand maakte Facebook al bekend dat er zo'n 3.000 Russische advertenties geplaatst waren in de aanloop naar de presidentsverkiezingen. 

    De 80.000 posts zijn gepubliceerd tussen juni 2015 en augustus 2017. De meeste ervan bevatten politieke boodschappen, onder meer over de verhoudingen tussen verschillende bevolkingsgroepen en waren bedoeld om spanningen te creëren tussen sociale en etnische groepen in de VS. Volgens Facebook zijn ze gepost door een Russisch bedrijf dat banden heeft met het Kremlin. "Deze activiteiten zijn in tegenspraak met alles waar Facebook voor staat", zegt Colin Stretch van Facebook. "En we zijn vastberaden alles te doen wat we kunnen om deze nieuwe bedreiging aan te pakken." Volgens Stretch zijn de posts slechts een beperkt onderdeel van het totale Facebookaanbod, gelijk aan 1 op 23.000 posts.  Doordat posts op de sociaalnetwerksite veelvuldig gedeeld worden, hebben in totaal wel 126 miljoen Amerikanen mogelijk berichten gezien die de voorbije twee jaar vanuit Rusland gepost zijn. De VS heeft ruim 300 miljoen inwoners.

    Ook Twitter en Alphabet, het moederbedrijf van Google, hebben onderzoek gedaan naar de Russische inmenging. Twitter heeft ruim 2.700 accounts ontdekt die gelinkt zijn aan Rusland. Die profielen zijn verwijderd en doorgegeven aan de Amerikaanse onderzoekers. Ook Twitter noemt het probleem van de manipulatie van verkiezingen door hoog ontwikkelde buitenlandse actoren "een nieuwe uitdaging die we absoluut zullen aanpakken".

    Alphabet heeft voor 4.700 dollar aan advertentie-uitgaven uit Rusland ontvangen in de periode rond de presidentsverkiezingen. Het bedrijf gaat een database opbouwen die bestaat uit verkiezingsadvertenties om eventueel misbruik beter te kunnen monitoren.