Trapido-fietsen aan een Gentse park and rideparking.

Gentse binnenstad krijgt volgende zomer echte deelfietsen

Daar waar je in Antwerpen en Brussel zowat struikelt over de deelfietsen, zijn ze in de Gentse binnenstad nauwelijks te bekennen. Volgende zomer moet daar eindelijk verandering in komen. Dan zal je ook daar makkelijk een deelfiets kunnen huren.

Het blijft een merkwaardige vaststelling. Gent wil met zijn veelbesproken circulatieplan de auto uit de binnenstad. Bezoekers en Gentenaars worden geacht over te schakelen op fietsen en openbaar vervoer. Alleen is dat niet altijd voorhanden. Voor het openbaar vervoer kan met een boze vinger naar De Lijn worden gewezen. Die zou volgens velen best een tandje kunnen bijsteken in Gent. Maar als het over fietsen gaat, blijft de stad zelf wat in gebreke.

Brussel en Antwerpen worden niet meteen gezien als lichtend voorbeeld in mobiliteitskwesties, maar toch kun je zelfs daar in het centrum al jaren volop gebruik maken van deelfietsen. In Gent moet je de deelfietsen met een vergrootglas zoeken.

Lees verder onder de foto

Het Villo-deelsysteem in Brussel.

Toch bestaan ze. In september startte Trapido, een systeem van een vzw waarbij fietsen neergezet worden bij parkings aan de rand van de stad. Bedoeling is dat pendelaars daar parkeren, zo’n fiets huren en die aan het eind van de dag weer netjes terugbrengen. Op dit ogenblik zijn er 100 fietsen op tien parkings. Alleen is het geen daverend succes, ondanks de zeven versnellingen die de fietsen naar verluidt hebben. Schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) formuleerde het vanmorgen eufemistisch bij Radio 2: “We groeien traag maar gestaag.” Er zijn 149 ingeschreven gebruikers, een peulschil als je dat afzet tegen het aantal mensen dat in Gent zou moeten of willen fietsen. Het is dan ook erg onhandig dat je de fiets alleen maar op hetzelfde parkeerterrein kan achterlaten.

We willen niet dat de stad overspoeld wordt met fietsen die overal achtergelaten worden

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen)

Maar er is licht aan het eind van de fietstunnel. Tegen volgende zomer wil de stad in zee gaan met 1 of 2 commerciële bedrijven die op verschillende plaatsen in de stad deelfietsen gaan neerzetten. Gebruikers kunnen die dan via een app huren en ergens anders in de stad achterlaten. Op dit ogenblik worden de krijtlijnen voor het plan vastgelegd. "Het systeem van free floating- fietsen zal de stad niets kosten, maar we zullen wel streng zijn", zegt Watteeuw. "We willen niet dat de stad overspoeld wordt met fietsen die overal achtergelaten worden. We willen kwaliteit, goed onderhouden fietsen en een beperking van het aanbod. "

Geen Amsterdamse toestanden

Dé vraag is natuurlijk waarom Gent zo lang moest wachten op een gewoon deelfietsensysteem. “Jaren geleden zijn wij bewust niet mee gestapt in wat andere steden toen uitrolden. Uit onderzoek bleek dat ontzettend veel mensen in Gent een eigen fiets hebben", zegt Hannelore Bonami, woordvoerder van Watteeuw. "De bestaande systemen van back to many kosten die steden ook erg veel geld, ze moeten continu fietsen vervoeren tussen de fietsstations."

Het zou me ook niets verbazen als andere steden dit nieuwe Gentse systeem op termijn gaan overnemen

Intussen hebben pendelaars volgens Bonami Trapido en bij de treinstations zijn er Blue Bikes. "Het systeem van deelfietsen is intussen ook geëvolueerd. Commerciële bedrijven bieden nu diensten aan die ons niets zullen kosten en waarbij je de fiets toch op verschillende plaatsen kan achterlaten", klinkt het.

De stad wil ook "Amsterdamse toestanden" voorkomen waarbij de fietsen op de meest onmogelijke plaatsen worden gedropt. "Op dit ogenblik zijn we de regels aan het vastleggen en dan kan het snel gaan", zegt ze voorts. "Het zou me ook niets verbazen als andere steden dit nieuwe Gentse systeem op termijn gaan overnemen."

Fietsen op straat geparkeerd in Amsterdam Thomas Schlijper