“Oproepen tot aanslagen zoals in Manhattan zijn niet verminderd, integendeel”

Hoewel IS de afgelopen tijd zware verliezen heeft geleden op het slagveld in Irak en Syrië, blijft de propagandamachine van de terreurorganisatie op volle toeren draaien. Na de tegenslagen, gaat IS sociale media zoals Telegram, Twitter en Facebook tekeer als een duivel in een wijwatervat en verspreidt video- en audioboodschappen, tijdschriften.

In tijdschriften van IS staat figuurlijk en letterlijk explosief materiaal, want er worden tips gegeven hoe terroristen een geïmproviseerde bom kunnen maken en hoe ze het best op een menigte kunnen inrijden met een vrachtwagen. “Die oproepen tot aanslagen zijn niet verminderd. Integendeel”, zegt VRT-journalist Madj Khalifed, die IS op de voet volgt.

Trucks huren

“Op 23 oktober hebben ze in één van hun tijdschriften nog de tactieken voor terreuraanslagen gepubliceerd.” Daarbij gaat het om suggesties om bijvoorbeeld -zoals gisteren weer gebeurde- trucks te huren en daarmee in te rijden op menigtes.

Khalifeh ging gisteren na de aanslag ook meteen online op zoek naar een opeising, waarbij de identiteit van de dader eventueel werd vrijgegeven. Hij ging hier specifiek naar op zoek omdat de man de aanslag heeft overleefd. “Want ze willen nooit toegeven dat één van hun terroristen opgepakt is. Als de terrorist wel omkomt, geven ze meteen zijn naam en foto vrij. Dat hebben we nog niet gezien na de aanslag in New York.”

Uitgebreide redactie

Het kan niet anders dan dat er achter die propagandamachine een uitgebreide redactie zit. “Ze noemen het zelf mediateams”, weet Khalifeh. “Ze hebben verslaggevers, fotografen en cameramensen op het terrein”, en ook een redactie. “Ik denk niet dat zij in een huis in Raqqa zitten of zo. Het kan net zo goed iemand in Koeweit zijn of Saudi-Arabië, om van daaruit alle communicatie via het internet te verspreiden.”

Khalifeh weet van het bestaan van zulke media teams, omdat hij op de mediakanalen van IS vaak ook portretten van overleden mediamedewerkers ziet verschijnen. “Want zij vinden hun mediateam even belangrijk als hun soldaten en ze noemen die dan ook mediasoldaten.”

Blokkeren

Valt hier dan niets aan te doen? Khalifeh heeft weet van initiatieven die anti-propaganda te verspreiden via het internet, om hun uitingen te ontkrachten en wat ze beweren tegen te spreken, onder andere op basis van checks op koranteksten. Zelfs Saudi-Arabië is daarmee begonnen. “Ik zie dat dat populair is en veel wordt gedeeld, maar het is te weinig om hen te stoppen.”

De oplossing zit er volgens Khalifeh in dat de online diensten zoals Telegram, Twitter en Facebook zelf ingrijpen en de propagandakanalen blokkeren. “Ze doen het wel bij kinderporno en andere misdrijven, maar propaganda voor terrorisme blijft nog altijd online verschijnen, ondanks alle inspanningen van IT-experts.”