Meest recent

    Xinhua/Photoshot. All rights reserved.

    Recordverlies voor Tesla: "Musk moet nu snel en veel auto's produceren"

    "Tesla staat voor een enorme uitdaging om snel op grote schaal én winstgevend te gaan produceren." Dat zegt Tom Simonts, financieel econoom bij bankverzekeraar KBC na de bekendmaking dat Tesla, de fabrikant van elektrische auto's, de productie vertraagt van zijn nieuwe Model 3. Dat moet een compact en betaalbaar massamodel worden. 

    Vorig kwartaal leed Tesla een recordverlies, maar dat is op zich niet zo problematisch, legt Tom Simonts uit. "Want Tesla is nog altijd een bedrijf in opbouw, met de lancering van een heel nieuw model, en dat vergt gewoon heel veel investeringen. Eigenlijk is een dergelijk verlies dan ook te verwachten."

    Wedloop tegen concurrenten

    Erger  is  dat Tesla met grote problemen blijft kampen om zijn nieuwe Model 3 van de band te doen rollen. "Alweer een kwartaal vertraging", weet Simonts, "en dat is een beetje eigen aan CEO Elon Musk : hij belooft veel, maar  kan veel minder afleveren, of toch niet tijdig genoeg. En daar wringt het schoentje : wat met de productie van dat Model 3 ? Dat moet snel gaan, heel snel."

    Want de concurrenten van Tesla zitten niet stil. "In 2018 en ook 2019 zullen de grote, klassieke autobouwers met hun alternatieven komen, dus ook met massamodellen voor de elektrische wagen, die op zijn minst in dezelfde prijsklasse zitten", legt Simonts uit. "En wanneer Tesla-rijders moeten wachten op hun model, omdat het nog niet kan geproduceerd worden, kunnen ze makkelijk overstappen.  Dan dreigt Tesla achterop te raken, en dat is voor een opstartbedrijf heel problematisch."

    "Tesla heeft in zijn geschiedenis nog nooit zoveel auto's geproduceerd als beloofd. De plannen van het bedrijf zijn sowieso al erg ambitieus", waarschuwt Simonts, "en de nieuwe vertraging met het Model 3 maakt die plannen nog ambitieuzer.  Dat speelt Tesla parten, want het aandeel staat onder druk op de beurs."

    Wedloop om te overleven

    Tom Simonts wijst erop dat Tesla nog maar amper winst heeft gemaakt met de verkoop van elektrische auto's. "Klassiek moet je heel veel auto's bouwen om flink winst te kunnen maken, of op zijn minst de nodige cashflows te genereren en zo je schulden terug te betalen. Dat is meteen een grote uitdaging voor het bedrijf van Elon Musk."

    "Want nu leeft Tesla eigenlijk bij de gratie van zijn kredietverleners en zijn aandeelhouders", beklemtoont Simonts. "Die hebben geduld, maar moeten vroeg of laat terugbetaald worden. Niets duurt eeuwig. Om op lange termijn levensvatbaar te zijn, moet Tesla snel op grote schaal  én winstgevend wagens gaan produceren."