AUDI AG

Autobouwers beginnen Europees laadpalennetwerk

Tegen 2020 willen de BMW Group, Daimler AG, de Ford Motor Company en de Volkswagen Group in Europa 400 zogeheten High-Power-Charging-stations bouwen, snelle laadpalen. De bedoeling is om met elektrische auto's grotere afstanden af te afleggen.

In 2017 al komen er 20 publiek toegankelijke laadpalen langs grote wegen in Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk. De palen zullen op ongeveer 120 kilometer uit elkaar staan. In 2018 moeten er ruim 100 snelle laadstations zijn, tegen 2020 meer dan 400.

Elektriciteit "tanken"

De constructeurs spreken van een doorbraak. Het probleem met elektrische auto's is nog altijd het beperkte rijbereik. De afstand die je kan overbruggen is al een stuk groter dan vroeger, maar nog niet zo groot als dat van auto's met een diesel- of een benzinemotor.

De laadstations hebben een capaciteit tot 350 kW en zullen gebruikmaken van het "Combined Charging System". Die CCS-standaard, met specifieke stekker, wordt al door heel wat autobouwers toegepast. Ionity zal zijn kantoren hebben in München, in Duitsland.