Video player inladen ...

Een selfie met deze playbackende tweeling? Dat is dan 28 euro alstublieft

Lisa & Lena zijn razend populair bij jonge tieners, maar mogelijk heeft u nog nooit van de Duitse tweeling gehoord. De 15-jarige zusjes verdienen nochtans veel geld met playbacken op de app Musical.ly. En ze zijn lang niet de enige die in onze contreien kunnen leven van hun succes op sociale media.

Sociale media-figuren zijn de nieuwe popsterren. Steeds meer tieners en jongeren kijken niet meer naar de televisie en blijven ver weg van “traditionele” sociale media zoals Facebook. YouTube en Netflix zijn hun televisiezenders en playback-app Musical.ly is hun MTV. “Vooral voor de jongeren zijn het nieuwe bv’s. Ze zijn heel herkenbaar en spreken persoonlijker aan”, zegt vlogger Espe Riekaert aan VRT NWS.

Dat vloggers in de Verenigde Staten grof geld verdienen via hun bijdragen op sociale media verbaast niet echt, maar ook in Europa en in eigen land komt dat langzaam maar zeker van de grond. De Duitse 15-jarige tweeling Lisa & Lena is beroemd geworden via de van oorsprong Chinese smartphone-applicatie Musical.ly. Via die app kun je zelf videoclips playbacken en die delen met anderen. “Het is een playbackapp. Je kunt grappige dingen doen op de muziek”, leggen Lisa en Lena uit aan VRT NWS. ”Je maakt video’s van amper 12 seconden, hoe je wil. Je kunt zo creatief zijn.”

Lees verder onder de video

Video player inladen ...

Lisa & Lena hebben nu 24,3 miljoen volgers. Wereldwijd doet niemand het beter. Bij jonge tieners is de tweeling razend populair. Vandaag houden ze een evenement voor hun fans in Antwerpen waar de goedkoopste tickets 28 euro kosten, je mag dan wel een selfie met hen nemen. Voor 53 euro kan je zelfs samen met de bekende tweeling een videootje opnemen. De 500 tickets waren meteen uitverkocht. Hoeveel ze daar zelf aan over houden is niet duidelijk. “We praten niet over geld”, klinkt het.

De tieners zelf vinden het de prijs wel waard, zoals blijkt uit onderstaande video:

Video player inladen ...

Lisa & Lena mogen dan wel Duits zijn, ook in België bestaan bekende musers zoals ze genoemd worden. Stien Edlund is er zo eentje. Met ruim 600.000 volgers is de populairste muser van ons land. “Het is een leuke hobby”, vertelt ze aan VRT NWS. “Elk filmpje is echt anders. Je kunt playbacken, dansen, grappige video’s maken met speciale effecten.”

Lees verder onder de video

Video player inladen ...

Net als Lisa & Lena werkt Stien samen met een platenfirma. De samenwerking tussen playbackende meisjes en een platenfirma is minder ver gezocht dan het in eerste instantie lijkt. “De samenwerking verloopt eigenlijk  heel natuurlijk”, zegt Jolien de Greef van Warner Music Benelux aan VRT NWS. “Musical.ly is een platform dat heel vaak gebruikt wordt door jongeren. De samenwerking is een logische stap.”

De platenfirma promoot de evenementen met de meisjes, zij promoten in ruil nieuwe muziek bij al hun volgers. Het is een win-winscenario. “We zien Stien als iemand die muziek kan promoten. Zij kiest zelf de muziek die past bij haar doelgroep.”

Dit soort evenementen zijn niet de enige bron van inkomsten voor musers. Via livestreams op de app kunnen volgers ze cadeautjes geven. Die cadeautjes kosten ook écht geld. Het gaat over donaties die variëren van 1 eurocent tot 55 euro. Daarnaast zijn er ook mogelijke sponsordeals. Een muser wordt bijvoorbeeld betaald om bepaalde producten te dragen of om bepaalde muziek te playbacken.

Geld verdienen via Instagram, Facebook en YouTube

Geld verdienen met musen is nog nieuw in ons land. Op andere sociale media is het al meer ingeburgerd, want marketeers hebben ook in ons land stilaan de zogenoemde influencers ontdekt. Dat zijn mensen die veel volgers hebben op sociale media en daardoor voor hen ideaal zijn om in te zetten in reclamecampagnes.

“De content van die influencers wordt niet geblokkeerd zoals bij traditionele reclame. In tegendeel: veel mensen gaan er zelfs specifiek naar op zoek”, zegt Bert Marievoet, die  het reclamebureau Native Nation runt dat gespecialiseerd is in influencers. Als een bepaald merk bijvoorbeeld 100.000 vrienden heeft op Facebook en een reclamefilmpje online plaatst, dan zal dat door slechts enkele duizenden mensen worden bekeken. “Als een influencer zo’n filmpje maakt en dat op zijn Facebook plaatst zal het bereik en de interactie veel hoger liggen”, zegt Marievoet.

Verschillende influencers kunnen er ook effectief van leven

In België wordt vooral op Instagram met influencers gewerkt, langzaam maar zeker komt het ook via YouTube van de grond. “Verschillende influencers kunnen hier van leven”, zegt Marievoet verder. “Ze mogen ook goed vergoed worden, want ze zijn soms een week bezig met één video.” Exacte bedragen geven is moeilijk, omdat dit volgens de marketeer verschilt van campagne tot campagne. “Wie net begonnen is, maar veelbelovend is kan wel een paar honderd euro verdienen. Dat kan uiteindelijk oplopen tot 10.000 euro.”

Die 10.000 euro staat nog ver af van de ruim 200.000 euro die iemand als Kim Kardashian kan krijgen voor het vermelden van een product in een foto op Instagram, maar blijkt toch voldoende voor sommigen om van sociale media hun job te maken. Vlogger Espe benadrukt wel dat het niet evident is om van YouTube te leven. “Vooral in België is het publiek nog te klein. Het is echt wel de lucky few die er wel van kunnen leven.”

Wie net begonnen is, maar veelbelovend is kan wel een paar honderd euro verdienen. Dat kan uiteindelijk oplopen tot 10.000 euro.

Voor vloggers op YouTube is er nog een bijkomende inkomstenstroom. Ze verdienen ook aan de advertenties die Google (red. de eigenaar van YouTube) bij hun video’s plaatst. Hoe die bedragen worden berekend, is niet helemaal duidelijk, maar voor veelbekeken video’s kan dat aardig aantikken. Daarnaast zijn er ook veel Belgische sociale mediasterren die merchandise verkopen. Ook Stien doet dat. “Heel veel fans vroegen naar merchandise. Dus nu ontwerp ik dingen die ik op mijn website verkoopt. Het is superleuk en ik verdien er een beetje geld mee.”

Video player inladen ...