Meest recent

    Q2 en MentTV beboet voor "aansporen tot kopen"

    De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft Q2 een boete opgelegd van 10.000 euro voor het uitzenden van een sponsorboodschap die de kijker rechtstreeks aanzette tot kopen, wat niet mag volgens het Mediadecreet. MentTV kreeg om gelijkaardige redenen een boete van 1.500 euro.

    Q2, onderdeel van Medialaan, zond op 1 juli tijdens het programma "The expendables" een sponsorboodschap uit van het mosselaanbod bij restaurantketen Lunch Garden. "De sponsorvermelding in kwestie heeft een wervend karakter en spoort de kijker rechtstreeks aan tot aankoop", stelt de VRM vast. Nochtans mag volgens het Mediadecreet een sponsorvermelding, in tegenstelling tot een reclameboodschap, níét aanzetten tot consumptie.

    Omdat het niet de eerste dergelijke inbreuk is door Medialaan en omdat de boodschap in primetime werd uitgezonden, bedraagt de boete 10.000 euro.

    Ook MentTV wordt beboet voor aansporen tot aankopen. Daar gebeurde dat op 8 juni door een presentator tijdens het programma "Reuzekeuze 10". Omdat de zender een beperkt martkaandeel heeft, bedraagt de boete 1.500 euro.

    BVBA FM Promotion

    De VRM schorstte voorts de erkenning en zendvergunning van BVBA FM Promotion uit Bree. Die zond eerst uitzendingen uit van "Family Radio", nadien van "Hit FM" en ten slotte van "Radio Grensland".

    Lokale radio-omroeporganisaties die willen veranderen van samenwerkings­verband of eruit willen stappen, moeten daarvoor goedkeuring vragen aan de Vlaamse regering, wat FM Promotion niet deed. De uitzendingen kunnen pas worden hervat nadat de Vlaamse regering de wijzigingen heeft goedgekeurd en de VRM de toestemming heeft gegeven.