Meest recent

    “Niet hoeveel stress je hebt, maar hoe lang die duurt, is ongezond”

    Stress is niet altijd ongezond. Maar als er je te lang aan onderhevig bent, zonder pauzes, dan geraak je verlamd. “Mensen kunnen heel veel stress aan. De kunst bestaat erin om de duurtijd van je stress onder controle te houden.” Dat legt stressexpert Elke Van Hoof (VUB) uit in een college van De Universiteit Van Vlaanderen.

    Tegenwoordig heeft iedereen wel eens stress en dat is absoluut niet erg. Ons lichaam is gemaakt om stresshormonen aan te maken in situaties dat het nodig is. Meer nog, stress zorgt ervoor dat we overleven. “In de oertijd zorgden onze stresshormonen ervoor dat we in actie schoten als we plots oog in oog stonden met een tijger”, zegt klinisch psycholoog en stressexpert Elke Van Hoof (VUB). Zonder stress waren we dus misschien uitgestorven.

    Maar stress wordt wel problematisch als het lichaam niet voldoende tijd krijgt om te recupereren. “Een gezonde stressrespons is acuut, maar kort. ‘Herstelstoffen’ zorgen ervoor dat de stresshormonen nadien weer worden afgebroken.” Wanneer je gestresseerd blijft, krijg je langzaam maar zeker te weinig herstelstoffen en gaat het brein niet goed meer functioneren. “Je verliest op dat moment je vermogen om te relativeren, te nuanceren, oplossingen te zoeken en je verliest de controle over je emoties.”

    Een hobby uitoefenen, is niet voldoende om te herstellen van stress

    Elke Van Hoof, klinisch pyscholoog VUB

    Hoe herstel je best van stress?

    Stress op school of op het werk is dus niet zo erg, zolang je maar voldoende herstelmomenten voorziet. Maar net dat is tegenwoordig een groot probleem, en minder makkelijk dan je zou denken. “Niets doen, is de enige remedie tegen stress”, zegt professor Van Hoof. “Hobby’s helpen je te ontspannen, maar dat is niet hetzelfde als herstellen van stress.” In de zetel liggen, door het raam staren, slapen en wandelen (uiteraard zonder smartphone in de hand) zijn dus wel goede opties.

    “Voorzie tijdens de werkdag voldoende tijd om te herstellen. Neem elke 45 minuten een pauze van 10 minuten. Begin je werkdag door een uur lang aan belangrijke dingen te werken vooraleer je je mailbox opent. En werk zeker 3 blokken van 45 minuten ononderbroken door.” 

    Het hele college van professor Van Hoof is bovenaan dit artikel te herbekijken of via VRT NU . Daar kan je vanaf deze week elke werkdag een kort college bekijken van professoren en docenten over hun wetenschappelijk vakgebied.

    Morgen vertelt slaapexpert Johan Verbraecken (UZ Antwerpen) wat er gebeurt met je brein als je slecht slaapt.