Meest recent

    Balta: "We bieden jobs aan binnen een straal van 29 km"

    De directie van Balta heeft meer uitleg gegeven bij de herstructurering van het bedrijf. De tapijtgroep hoopt dat zo veel mogelijk werknemers mee verhuizen van Oudenaarde naar Tielt en Sint-Baafs-Vijve.

    "De scherpe daling van het pond, de dollar en de Turkse lira hebben ons verrast", zegt de CEO van Balta Tom Debusschere.  “Elke 6 maanden vernieuwen we een derde van onze nieuwe collecties van kamerbreedtapijt en daarbij passen we de prijzen aan aan de prijzen van de grondstoffen. Maar doordat de grondstoffen sneller duurder geworden zijn en vooral het pond afgelopen zomer fors is gedaald, zijn ook onze marges fors verkleind.”

    De afdeling kamerbreed tapijt staat fundamenteel onder druk. Het Verenigd Koninkrijk is met de helft van de omzet de belangrijkste afzetmarkt. Een goedkopere pond doet Balta dus pijn. De Britten hebben evenveel tapijt gekocht, maar ze hebben gekozen voor tapijt van lagere kwaliteit. Op die manier hebben ze de prijsverhoging omzeild. Op het Europese vasteland zijn de volumes van kamerbreed tapijt gedaald. Mensen geven alsmaar meer de voorkeur aan harde vloeren.

    Opstartproblemen in Zele

    Ook de tapijttegelfabriek in Zele zat niet mee. Balta wil zich met tapijttegels, ook bij particulieren, op de kaart zetten. Tapijttegels zijn makkelijk te transporteren en als er een vlek op is, zijn ze te vervangen. Balta heeft zwaar geïnvesteerd in de volledig geautomatiseerde fabriek in Zele. Maar opstartproblemen hebben de verkoop de voorbije maanden doen slinken, al zijn de problemen nu wel van de baan.

    Wet-Renault

    Om de winst op te krikken, verhuist Balta de productie van residentiële tapijten van Oudenaarde naar Tielt en Sint-Baafs-Vijve. Die twee fabrieken zijn volledig geïntegreerd: plastic korrels komen de fabriek binnen en afgewerkte tapijten verlaten het bedrijf. In Oudenaarde is dat niet het geval. 

    De directie wil zo veel mogelijk werknemers laten meeverhuizen naar de andere vestigingen van het bedrijf. In Tielt, op 29 km van Oudenaarde, en in Sint-Baafs-Vijve, op 17 km van Oudenaarde, zijn tientallen vacatures. 

    “Het is realistisch om het aantal bedreigde banen te reduceren van 197 naar 0”, zegt Debusschere. “Maar het personeel moet zelf kiezen. Als meer dan 30 mensen niet mee verhuizen, dan volgt automatisch een collectief ontslag. Daarom moeten we een beroep doen op de Wet Renault.”