Meest recent

    Elektrische auto's zijn niet altijd even groen: onderzoekers namen de proef op de som

    Een luxe-versie van een elektrisch model stoot over de volledige levenscyclus uiteindelijk meer CO2 uit dan een kleine benzinewagen. Dat is berekend door het Trancik Lab van het Massachusetts Institute of Technology in een grote studie.  

    Elektrische wagens (foto: een Tesla Model S) zijn op zich milieuvriendelijker dan auto's die op diesel of benzine rijden. Dat blijft ook overeind in deze studie: als er gekeken wordt naar vergelijkbare modellen, dan scoort de elektrische versie beter. In de berekening is ook enkel gekeken naar CO2-uitstoot, en niet naar de uitstoot van andere schadelijke gassen.

    Maar toch krijgt het groene imago van elektrische vierwielers een deukje: als de producenten volop gaan voor grote en zwaardere modellen, en modellen die een groter bereik hebben, is het plaatje helemaal anders en kan het zelfs dat die meer CO2 uitstoten dan een (weliswaar kleiner) benzinemodel. Het gaat dan over de volledige uitstoot van CO2, vanaf het productieproces, over de totale uitstoot tijdens het rijden, tot en met het recyclageproces.  Want net aan het begin en einde van de keten, scoort een elektrisch model slechter. En over de voetafdruk van het recyclageproces is nog niet zo heel veel bekend.

    Er waren eens een Tesla, een BMW en een kleine Mitsubishi

    Het onderzoek in Massachusetts spitste zich toe op drie modellen uit de Amerikaanse Midwest: de Tesla Model S P100D, de BMW 7 Series 750i xDrive en de Mitsubishi Mirage CVT.  Die Tesla is de luxeversie van de Amerikaanse elektrische-autobouwer, met een bereik van ruim 600 kilometer en een topsnelheid van 250 km/u. De BMW en Mitsubishi van de test rijden op de klassieke fossiele brandstoffen: de eerste het luxemodel zoals de Tesla, de tweede een klein stadsautootje.

    Bij een simulatie van 270.000 kilometer komt de Tesla aan 226 gram CO2 per gereden kilometer - alles in - tegenover slechts 192 voor de Mitsubishi Mirage CVT. Maar de BMW, die in dezelfde klasse zit als de Tesla, komt wel aan 385.  Elektrische auto's scoren tot de helft beter qua CO2 vergeleken met een vergelijkbaar klassiek model, zeggen experts.

    De luxe-Tesla komt aan 226 gram, tegenover 192 gram voor de kleine Mirage van Mitsubishi

    Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology

    Op zich zijn de resultaten niet nieuw: ze bevestigen een Noorse studie van vorig jaar in die zin. Conclusie: elektrische auto's zijn pas helemaal groener als de modellen niet overdreven groot en performant worden gemaakt.  

    De angel zit vooral in het productieproces. Het maken van performante lithium-ion-batterijen slorpt enorm veel energie op. Hoe zwaarder de auto, en hoe langer hij zonder opladen voortkan, hoe zwaarder de batterij en hoe groter de voetafdruk. Dat zegt ook Mark Pecqueur, onderzoeker bij de Thomas More-hogeschool. "Een hogere autonomie, betekent een extra (of grotere en zwaardere) batterij, en dus extra verbruik."

    Over 5 tot 7 jaar worden we overspoeld met elektrische autootjes uit China

    Mark Pecqueur van de Thomas More-hogeschool

    Producenten van elektrische auto's zetten volop in op een hoger bereik, maar dat is in principe niet zo'n goede evolutie, puur afgemeten op milieuvriendelijkheid. "Het is niet zinvol om dat bereik zo groot te willen maken. We moeten niet met het idee zitten dat we er 500 km moeten mee kunnen afleggen, en dat is ook niet nodig", meent Pecqueur, die veeleer een toekomst ziet in kleinere elektrische auto's. Hij denkt bijvoorbeeld dat de toekomst ligt bij die kleinere modellen. "Over 5, 6, 7 jaar worden we overspoeld met Chinese elektrische autootjes in deelformules."

    Het is ook heel belangrijk, zeggen experts, dat we er bij elektrische auto's op letten dat ze volledig groene stroom eten. Ook daar ligt, zeker voor België, nog een enorme uitdaging: is er voldoende groene stroom voorhanden, of stroom tout court, als we met z'n allen elektrisch gaan rijden? Momenteel lijkt België daar nog niet klaar voor.

    Anderzijds zal de technologie voor elektrische auto's nog verbeteren, waardoor de kloof tussen elektrisch en klassiek in de toekomst enkel nog zal groeien.