Meest recent

    Betaalt u nog huur voor een vast telefoontoestel?

    Een minderheid van de Proximus-klanten huurt nog steeds een vast telefoontoestel. Vaak is het toestel al lang afbetaald, maar Proximus laat dit niet aan de klant weten. Jan Margot van Proximus gaat ervan uit dat klanten weten dat ze dat huurgeld niet meer verplicht moeten betalen.

    In het Radio 2-programma "De inspecteur" vertelde Showbizz Bart dat hij vaststelde dat zijn moeder 42 euro per jaar betaalde voor de huur van een vast telefoontoestel van Proximus. Toen hij haar een draagbaar toestel cadeau deed en naar Proximus belde om de huur op te zeggen, was dat geen probleem. Hij vond het wel vreemd dat het huurtoestel niet moest ingeleverd worden. De Proximus-medewerker liet weten dat het toestel waardeloos was. "Blijkbaar laat Proximus niets weten als je toestel is afbetaald", zegt Bart op de radio.

    De meesten hebben hun huur al opgezegd.

    Jan Margot, Proximus

    Volgens Jan Margot van Proximus is het niet aan hen om mensen te verwittigen dat ze geen huur meer moeten betalen.  De Inspecteur Sven Pichal zou het sympathiek vinden van Proximus om deze klanten wél te verwittigen. "Wij zijn geen bedrijf dat sympathiek wil zijn , wij zijn er voor de klant die van ons een sympathieke factuur krijgt waar in duidelijke bewoordingen op staat  : huur van het toestel.", reageert Jan Margot. Hij gaat er ook van uit dat klanten beseffen dat ze betalen voor een service en zo altijd een werkend toestel ter beschikking hebben. Hoeveel klanten die huur nog betalen wil Proximus niet zeggen.  De meeste klanten hebben volgens Jan Margot de huur van hun toestel al opgezegd.

    Consumentenorganisatie Test-Aankoop bevestigt dat in sommige gevallen veel te veel huur wordt betaald. "In sommige gevallen wordt er 30 jaar huur gevraagd wat kan oplopen tot 900 euro voor een simpel telefoontoestel. Dat is economische nonsens", zegt Simon November van Test-Aankoop.  De organisatie vraagt dan ook dat de telecomoperatoren enkel huur zouden vragen tot dat het toestel afbetaald is. Dit zou volgens Test-Aankoop ook moeten gelden voor de huur van digitale tv-decoders.

    De Inspecteur raadt Proximus-klanten aan om contact op te nemen met de klantendienst en na te gaan of hun toestel al afbetaald is.