Meest recent

    Kweken als konijnen? Polen raadt het koppels letterlijk aan

    Het Poolse ministerie van Volksgezondheid heeft een opvallende campagne gelanceerd om het lage geboortecijfer in het land op te krikken. Koppels zouden een voorbeeld moeten nemen aan konijnen, die in een ludiek campagne­filmpje worden geprezen voor hun gezonde levensstijl én het voortbrengen van nageslacht.

    Het geboortecijfer in Polen is bij de laagste van Europa. Hoog tijd voor actie, vindt het Poolse ministerie van Volksgezondheid. In een kort campagne­filmpje is een jong koppel te zien tijdens een picknick in een veld vol huppelende konijntjes. De dieren worden geprezen voor hun gezonde levensstijl, en het feit dat ze genoeg nageslacht voortbrengen. Iets waar het koppel in het filmpje ook maar beter werk van maakt, aldus de boodschap op het einde van het filmpje.

    Als je als koppel aan kinderen denkt, neem dan een voorbeeld aan konijnen.

    Het geheim van het uitbouwen van een gezin zit volgens de vertelstem in de levensstijl van de konijnen: gezond eten, voldoende bewegen en weinig stress doen wonderen. Deze campagne is vooral gericht op jongvolwassenen tot 45 jaar. Wie in die levensfase aan kinderen denkt, bereidt zich daar het best op voor met een gezonde levensstijl. Zo zou een omgedraaid cocktailglas in het filmpje een subtiele hint zijn naar het beperken van alcohol voor en tijdens een zwangerschap.

    Kritiek

    De campagnevideo wordt druk becommentarieerd en gedeeld op het internet. De keuze van de Poolse conservatieve regering voor een tegelijk ludieke en expliciete boodschap, is op zijn minst opvallend. De invloed van de katholieke kerk is in Polen nog steeds erg groot. Het ministerie van Volks­gezondheid benadrukt dat de sensibiliseringscampagne niet vulgair is en niemand voor het hoofd wil stoten.