Tot een derde minder rijden met de privéauto, toont testproject met veelzijdige mobiliteitsapp
Kunnen we zonder privéauto? Dat was een van de vragen bij de lancering van het proefproject met de mobiliteitsapp Mobility as a Service (MaaS). Het antwoord is nee: we blijven verknocht aan onze auto, maar beide kunnen elkaar wel aanvullen, en er is effectief minder gereden. Touring ziet in eerste instantie een toekomst bij bedrijven, en in de steden.
Het project, uniek in Vlaanderen, gaf een honderdtal proefpersonen een uitstekende mobiliteits/budgettool in handen en ging na wat het gedrag op onze verplaatsingen is. De proefpersonen kregen een eigen budget en mochten daarmee 2,5 maanden lang zelf hun verplaatsingen organiseren.
MaaS biedt tien verschillende vormen van informatie aan (tram en bus, pendeldienst, taxi, fietstaxi, fietsverhuur, fietsdelen, autoverhuur en autodelen, parking en e-charging), en de tool berekent meteen ook welke optie de gebruiker hoeveel precies kost. De proefpersonen konden dus meteen merken welk effect een bepaalde keuze heeft op hun mobiliteitsbudget.
Belangrijk, want een apart mobiliteistbudget zit eraan te komen. De regering onderhandelt daar nog over, maar wil iets aanbieden naast (of in de plaats van) de bedrijfswagen, die onze wegen al jaren doet dichtslibben.
Waarom is dit project uniek?
"Al die data zitten mooi geclusterd en gevisualeerd in een app, waardoor de gebruiker b.v. kan zien welke parking volzet is, waar er oplaadpunten zijn voor elektrische wagens, welke vrij zijn enz. En hij kan die dan ook meteen activeren met de app", vertelt Wim Eliano, ceo van Optimile nv, het bedrijf achter de app, ons op de persvoorstelling in het Gentse stadhuis.
"Het project was uniek in die zin dat er heel veel opties zijn gebundeld, dat alles in real-time wordt aangegeven, en dat je tegelijk meteen met je budget werkt. Je wordt dus niet naar een andere app gestuurd als je een bepaalde optie boekt", zegt Eliano. Het is ook uniek in de zin dat het grondig wetenschappelijk begeleid is, vult Danny Smagghe van Touring aan (zie onder).
Tot een derde minder kilometers met de privéauto
Voor het project werd samengewerkt met de Gentse universiteit. Het effect van de app op ons verplaatsingsgedrag blijkt groot. Volgens Frank Witlox van UGent daalt het aantal afgelegde kilometers met de privéauto met ongeveer een derde.
"Vooral bij ketenverplaatsingen, zoals de kinderen naar school brengen, verder rijden naar het werk en 's middags boodschappen doen, kiezen de mensen sneller voor de auto. Als MaaS goed werkt, en we zijn zeker op de goede weg, wordt de winst vooral bij dat soort complexe verplaatsingen gehaald."
Dit is sowieso al geslaagd, want we hebben de mensen doen nadenken over hun verplaatsingen
Touring, dat zich mee achter het initiatief schaarde, heeft het in zijn conclusie over een tendens tot gedragsverandering. "We hebben een duidelijk beeld gekregen van een tendens waar we naartoe kunnen evolueren: voor korte verplaatsingen, meer gebruik van alternatieven, en voor lange verplaatsingen meer de privéwagen. De auto en de alternatieven zullen dus complementair zijn: de applicatie zal de privéwagen niet vervangen, maar dat is ook niet de bedoeling."
Voor de mobiliteitsorganisatie is het experiment sowieso al geslaagd "want we doen de mensen nadenken over hun verplaatsingen", zegt Danny Smagghe van Touring (foto: bij de voorstelling van de resultaten in het Gentse stadhuis)
We moeten de mensen een gemakkelijkheidsoplossing bieden
"We willen verder investeren in dit project, en willen het nu implementeren, bijvoorbeeld bij bedrijven, al is er wel nog een duidelijke routeplanner nodig." Smagghe denkt dat de app vooral nuttig is voor stedelingen.
"We moeten denken aan de toekomst. We moeten de mensen een gemakkelijkheidsoplossing bieden, om zich op een andere manier te kunnen verplaatsen. Een andere manier dan de privéauto, of zelfs de deelauto. Dat is de bedoeling van de hele applicatie", aldus nog Smagghe.
"Dit project is uniek voor België, ook omdat het op wetenschappelijke basis is georganiseerd met begeleiding van UGent. We hebben een aantal mensen geslecteerd die hoogopgeleid zijn en er bewust mee bezig zijn, dat is belangrijk om te zien op welke manier we andere mensen, die misschien minder gemotiveerd zijn, mee kunnen krijgen."