Meest recent

    Winkelcentrum Docks Bruxsel beconcurreert binnenstad

    Uit cijfers die Brussels minister van Economie Didier Gosuin (Défi) heeft vrijgegeven blijkt dat shoppingcenter Docks Bruxsel vooral concurrentie is voor handelaars in de Brusselse binnenstad. Op voorhand werd nochthans beloofd dat het nieuwe winkelcentrum "aanvullend" zou zijn, en dus andere shoppers zou aantrekken.

    Docks Bruxsel is ruim een jaar geleden geopend aan de Van Praetbrug in Brussel. Op voorhand maakten heel wat organisaties, waaronder Unizo, zich grote zorgen over de impact op de handel in de buurt. Het Brussels gewest beloofde toen dat Docks geen concurrentie zou voeren met lokale handelaars. Er zou een "aanvullend aanbod komen", speciaalzaken die nog niet in Brussel te vinden zijn en die dus een ander publiek zouden aantrekken.

    Bovendien beloofde Docks Bruxsel dat een groot deel van de klanten met het openbaar vervoer zou komen, en dat het winkelcentrum dus geen verkeersdrukte zou veroorzaken.

    Concurrentie voor de binnenstad, bezoekers komen met de auto

    Beide zaken blijken nu niet te koppen. Brussels parlementslid Paul Delva (CD&V) vroeg cijfers op bij Brussels minister van Economie Didier Gosuin (Défi) en kreeg volgend antwoord: "Een eerste conclusie is dat Docks Bruxsel voornamelijk concurrentie voert met de stedelijke handel in het stadscentrum." Meer dan 90 procent van de bezoekers shopt normaal gezien in de Brusselse boven- of benedenstad.

    "Er zou een diepgaande analyse van de marktgebieden kunnen worden uitgevoerd, maar het is nu al meer dan waarschijnlijk dat de komst van dit nieuwe centrum het marktgebied van het Gewest weinig zal hebben uitgebreid", aldus Gosuin in het Brussels Parlement.

    De meeste bezoekers komen ook met de wagen, blijkt uit de cijfers van de Brusselse regering. "De verschuiving van het stadscentrum naar het winkelcentrum gaat redelijk automatisch gepaard met een verschuiving ten koste van duurzame mobiliteit", klinkt het. Met andere woorden: mensen die vroeger het openbaar vervoer namen naar het stadscentrum, nemen nu de wagen naar Docks.

    Eerder raakte ook al bekend dat Docks Bruxsel maar half zoveel jobs heeft opgeleverd als op voorhand beloofd: 600 nieuwe jobs, tegenover 1.200 die waren aangekondigd.

    In dezelfde regio zijn plannen voor nog twee andere shoppingcentra: Uplace in Machelen en Neo aan de heizel.

    Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen

    Unizo hoopt dat overheid lessen trekt voor Uplace en Neo

    "Het is jammer om te moeten vaststellen dat al onze voorspellingen zijn uitgekomen", zegt Anton Van Assche van Unizo. "We kunnen alleen maar hopen dat een ezel zich geen twee keer aan dezelfde steen stoot."

    Unizo hoopt dat zowel de Brusselse als de Vlaamse regering hier lessen uittrekken, en de geplande shoppingcentra aan de Heizel en in Machelen niet bouwen. "De stadscentra in Vlaanderen en Brussel zijn al ware shoppingparadijzen. Het zou beter zijn om daarin te investeren."