Meest recent

    Studio 100 in zee met Trooper: steun voor het verenigingsleven met "digitale wafelenbak"

    Studio 100 is in zee gegaan met Trooper, een digitaal platform dat consumenten, Vlaamse verenigingen en online shops met elkaar in contact brengt. Als je via Trooper iets koopt, kan je een vereniging aanduiden en geeft de fabrikant bij wie je iets koopt een deel van de kostprijs aan de vereniging. "Het is eigenlijk een digitale wafelenbak", zegt Studio 100-topman Hans Bourlon.

    Trooper is een digitaal platform waarmee consumenten geld inzamelen voor hun favoriete vereniging door online te shoppen. Als je via Trooper iets koopt, duidt je een vereniging aan en geeft de fabrikant bij wie je iets koopt een deel van de prijs aan de vereniging. Gemiddeld 5 procent van het aankoopbedrag gaat naar de vereniging.

    De start-up uit Grimbergen is al een tijdje bezig, vooral regionaal, maar zocht een grote partner om de dingen nog grootser aan te pakken. Productiehuis Studio 100 ziet er wel graten in en sluit zich aan bij Trooper omdat het de Vlaamse verenigingen een duwtje in de rug wil geven.

    "Het verenigingsleven is de maizena van Vlaanderen, het is wat ons mensen onder elkaar verbindt. De verenigingen vormen onze kinderen, geven iedereen de kans om zich te ontwikkelen. Maar ze staan ook onder druk: minder subsidies en minder vrijwilligers", legt Studio 100-topman Hans Bourlon uit.

    Volgens Bourlon biedt Trooper alleen maar voordelen. "Het kan de clubkas spekken en de vereniging nog beter doen functioneren." Hij roept ook bedrijven op zich aan te sluiten bij Trooper omdat het webshops kan dynamiseren. Bourlon geeft een voorbeeld. "Stel, ik koop online een broodrooster. Ik duid een vereniging aan, in mijn geval de scouts van Baardegem waar ik ben opgegroeid. En het onlinebedrijf, bijvoorbeeld Cool Blue, staat een deel van de kostprijs af. Het is eigenlijk een digitale wafelenbak."

    "Na de kermiskoers, de Ronde van Vlaanderen"

     Momenteel zijn al 250 verenigingen en bijna 120 shops aangesloten bij Trooper. Het bedrijf hoopt dat nog meer partners zich snel kunnen aansluiten. "Dankzij de investering van Studio 100 kunnen we sneller doorgroeien en meer verenigingen ondersteunen. Nu hebben we alles geautomatiseerd en kunnen we een nieuwe vereniging meteen online zetten", zegt Elisabet Lamote, een van de oprichtsters van Trooper.

    Na het rijden van de kermiskoers moet je de Ronde van Vlaanderen rijden", zegt Hans Bourlon. "Dan zijn er meer middelen nodig. Trooper had bijvoorbeeld een grotere website nodig die duizenden verenigingen aankan. Dat wil Studio 100 mee faciliteren. En wij vonden het een geweldig idee, omdat het eenvoudig is en helemaal van deze tijd."

    "Troopen moeten een nieuw werkwoord worden"

    Volgens Bourlon en Lamote zijn er in Vlaanderen zo'n 100.000 verenigingen en ze willen die allemaal aanspreken. Lamote hoopt ook dat dit project leidt tot het ontstaan van een nieuw werkwoord. "Troopen moet een werkwoord worden. Alle mensen in een vereniging moeten kunnen zeggen: 'wij gaan troopen als we online gaan shoppen'."

    "We richten ons tot alle soorten verenigingen, scouts, hoornblazers, ouderverenigingen, chiro, patiëntenverenigingen, jachthondenclubs en noem maar op. We hopen die allemaal te bereiken", aldus Bourlon.