Meest recent

    © BSIP / Reporters

    Acht procent werknemers geconfronteerd met ongewenst seksueel gedrag op de werkvloer

    Meer dan acht procent van de werknemers krijgt af en toe te maken met ongewenst seksueel gedrag op het werk. Dat blijkt uit een bevraging van 40.919 werknemers door de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk (IDEWE).

    De bevraging over het psychosociaal welzijn op het werk werd afgenomen tussen 2016 en 2017. De gegevens werden verwerkt door Lode Godderis van de Divisie Milieu en Gezondheid van de KU Leuven. Daaruit blijkt dat 8,2 procent van de ondervraagden aangaf last te hebben van ongewenst seksueel gedrag.  Het gaat vooral om vrouwen, maar ook mannen maken melding van ongewenst gedrag. Een op de 100 werknemers heeft daar zelfs wekelijke last van.

    De meest voorkomende vormen van ongewenst gedrag waren:

    • Naar iemand lonken of iemand uitkleden met de ogen (6,7 procent)
    • Seksuele benadering via gebaren, uitspraken, sms, e-mail (3,2 procent)
    • Seksueel getinte aanrakingen (2,2 procent)

    In de helft van de gevallen zijn de daders collega's, in de andere helft gaat het om bezoekers of externen buiten het bedrijf.

    Gevolgen

    Het ongewenst seksueel contact heeft belangrijke gevolgen voor het welbevinden en het functioneren van werknemers. "We zien bijvoorbeeld dat 43 procent van de werknemers die kampen met ongewenst seksueel gedrag zeggen zich emotioneel uitgeput te voelen, tegen 30 procent van hen die er geen last van hebben", zegt Godderis.

    "Het ongewenst gedrag heeft ook een impact op het ziekteverzuim, ook daar is er een verschil van 12 procent. Het heeft ook een grote impact op de motivatie van de werknemers en het feit dat ze het bedrijf eventueel sneller zullen verlaten."

    "Het is belangrijk om een beleid op te stellen op het werk, waarbij je duidelijk stelt wat de regels zijn en goed definieert wat ongewenst gedrag is", stelt Godderis. "Dat je weet dat als er zich incidenten voordoen, naar wie je je kan richten om dit te melden en dat die procedure duidelijk aangeeft hoe dergelijke klachten kunnen gemeld worden en wat het vervolg is."  

     

    Lode Godderis