Meest recent

    30 per uur wordt weldra de norm in het hele Brusselse Gewest

    Als het van Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) afhangt, wordt 30 kilometer de snelheidsnorm in het hele Brusselse Gewest. Deze week nog doen ze een voorstel in die zin aan de Brusselse regering.

    Zone 30 wordt de norm in alle 19 gemeenten van het Brusselse Gewest, schrijft De Morgen. "Het is een symbolisch gebaar", zegt staatssecretaris Bianca Debaets aan VRT NWS. "Het idee is om die verkeersveiligheid zo snel mogelijk te verscherpen. "Als dat plan goedgekeurd wordt, dan is het de bedoeling - maar ik ben natuurlijk niet alleen in die regering - om dat nog deze legislatuur in te voeren." Het is volgens haar "nog een beetje koffiedik kijken hoe dat zal worden gedragen in de regering en het Brusselse parlement.

    Smet en Debaets plannen wel uitzonderingen, bijvoorbeeld voor de grote invalswegen, de Kleine Ring of sommige tunnels. Daarover wordt momenteel een studie uitgevoerd die nog voor het einde van het jaar meer duidelijkheid moet geven.

    "Het zal gewoon overal zijn, terwijl het nu nog in stukjes is", zegt Pascal Smet in "De ochtend" op Radio 1. "We willen  gewoon die duidelijkheid erin brengen. 30 is de norm. Dat is beter voor de doorstroming, beter voor de luchtkwaliteit, beter voor de veiligheid, en vooral overzichtelijker voor de automobilist en gemakkelijker afdwingbaar door de politie."

    In maart al had Brussels parlementslid Bruno De Lille (Groen) een voorstel ingediend om een zone 30 in heel het gewest in te voeren.

    Goed voor de verkeersveiligheid

    Smet en Debaets betogen dat een zone 30 de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Brussel zal verhogen. Dat bevestigt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers van de Universiteit Gent. "In landen zoals Nederland of Duitsland zijn er al massaal veel zones 30 ingevoerd in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw, met een heel duidelijk effect op de verkeersveiligheid", zegt hij in "Hautekiet" op Radio 1.

    "De kans om een ongeval te hebben, is kleiner bij 30 per uur", aldus Lauwers. "De remafstand is bij 1 seconde reactietijd 13 meter. Als je 50 per uur rijdt, ben je bij 1 seconde reactietijd nog altijd 50 aan het rijden na 13 meter en sta je pas stil na 27 meter." Nog volgens Lauwers is de impact bij de aanrijding van een voetganger of fietser ook veel kleiner als een auto 30 per uur rijdt in plaats van 50. Uiteraard is de overlevingskans dan ook groter.

    Geloofwaardige snelheidslimieten

    Mobiliteitsorganisatie VAB zegt dat een zone 30 kan helpen om meer mensen op de fiets te krijgen, maar pleit voor een verstandige aanpak met doorgangswegen waar er nog 50 per uur kan worden gereden.

    "Om meer mensen op de fiets te krijgen, is het belangrijk dat de snelheid verlaagd wordt op plaatsen waar geen veilige fietsinfrastructuur voorhanden is", zegt VAB. "Een zone 30 is dus te begrijpen, maar er moeten wegen voor doorstroming geselecteerd worden, waar de snelheidslimiet wel nog op 50 blijft en er in een veilige fietsinfrastructuur voorzien wordt."

    Touring van zijn kant is niet te vinden voor een zone 30 voor het volledige gewest. "Snelheidslimieten moeten geloofwaardig zijn, anders verlies je elk draagvlak, ook op plaatsen waar een zone 30 wel noodzakelijk is", aldus Touring-woordvoerder Danny Smagghe.

    Een veralgemeende zone 30 in het gewest valt volgens Smagghe bovendien onmogelijk te controleren. "We begrijpen dat een zone 30 nodig is op wegen zonder veilige fietsinfrastructuur, maar voor veel andere wegen is het een ongepaste maatregel", aldus Smagghe.