Meest recent

    Nieuw rubberen matje halveert geluidshinder op het spoor

    Een nieuwe railpad, een rubberen matje tussen de sporen en dwarsliggers, reduceert de geluidshinder van het treinverkeer met gemiddeld 3 decibel. Dat komt overeen met een halvering van de geluidshinder tegenover de vorige railpads. Spoornetbeheerder Infrabel wil er jaarlijks 100 tot 150 kilometer spoor mee uitrusten bij spoorvernieuwingen.

    Infrabel stelde de railpad vandaag voor in Dilbeek, bij een proefopstelling over 100 meter op lijn 50A tussen Brussel en Oostende. "Twee treinen op het nieuwe spoor produceren evenveel geluid als één trein op een oud spoor", zei Jan Mys van Infrabel.

    De railpads zijn in productie sinds begin dit jaar en tot nu toe werd er 40 kilometer spoor mee uitgerust. Vanaf 2018 komt de vernieuwing op kruissnelheid, met 100 tot 150 kilometer spoor per jaar, weliswaar enkel bij de vernieuwing van de sporen. Op termijn moet het volledige spoor uitgerust worden.

    De samenstelling van het rubber en de vorm van de gleuven van de railpads zijn nieuw. Ze kosten zowat 1 euro per lopende meter, wat goedkoper is dan andere geluidsmaatregelen, zeker ten opzichte van geluidsmuren (2.500 euro/meter).

    De nieuwe railpads zijn een Europese primeur op Infrabels afdeling "Geluid en Trillingen". "Infrabel zal zonder twijfel de andere operatoren in Europa inspireren", zei minister van Mobiliteit François Bellot (MR).