Meest recent

    Test-Aankoop: "Steeds meer VW-klanten in problemen ná update van software"

    Consumentenorganisatie Test-Aankoop krijgt geen informatie over wat er precies tijdens een software-update van een auto met sjoemelsoftware gebeurt. Zowel Volkswagen als de KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), de Duitse homologatie-instantie die de software-update goedkeurde, willen geen info geven. Ondertussen zouden steeds meer klanten problemen ervaren met hun auto na die update.

    De consumentenorganisatie vraagt de Economische Inspectie om op te treden tegen "dit schrijnend gebrek aan objectieve informatie voor de Volkswagen-klant".

    "Raar geluid tot minder vermogen"

    Er duiken volgens de consumentenorganisatie steeds meer verhalen op van consumenten die geconfronteerd worden met problemen aan hun wagen na de software-update. "Dit gaat van klachten over een raar geluid, over kleppen die het laten afweten, een hoger brandstofverbruik en tot minder vermogen. De rekening om dit te laten herstellen is in vele gevallen gepeperd."

    De sjoemelsoftware had nooit in deze wagens mogen zitten. Logisch dus dat de kosten die ontstaan door het verwijderen ervan voor Volkswagen zijn

    Test-Aankoop

    "Bezitters van een diesel die mankementen ervaren door de software-update van hun wagen, moeten hun wagen kosteloos weer in orde kunnen laten brengen", meent Test-Aankoop. "Wie hiervoor reeds kosten heeft gemaakt, moet dat geld terugkrijgen. De sjoemelsoftware had nooit in deze wagens mogen zitten. Het is dus niet meer dan logisch dat de problemen die ontstaan door het verwijderen ervan volledig voor rekening van de Volkswagen-groep zijn."

    Ook VRT NWS kreeg al klachten

    In juni 2017 had ook Het Journaal al aandacht voor klanten van de Volkswagen-groep die na een update problemen kregen met hun auto. Uit het verslag van die dag bleek dat niet alle dealers zomaar een verband zien tussen die update en de problemen nadien.... (lees verder onder video)

    Invoerder D'Ieteren verklaarde meteen daarna in Het Journaal dat ze alle kosten zouden vergoeden die opduiken na een update als er een duidelijk verband is.  

    Gedupeerde consumenten kunnen met hun klachten terecht op www.test-aankoop.be/klagen.

    Uiteraard zijn uw verhalen ook welkom via nieuws@vrt.be of inspecteur@radio2.be.