Child Focus lanceert campagne: "Niet elk kinderfilmpje is even onschuldig"

Child Focus lanceert een nieuwe indringende campagne in de strijd tegen kinderporno. Filmpjes met verontrustende bestandsnamen moeten de aandacht trekken van de internetgebruiker.

Aan de vooravond van de 3de 'Europese Dag voor de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting en Seksueel Misbruik', lanceert Child Focus een nieuwe campagne op sociale media.

Verschillende filmpjes met opmerkelijke bestandsnamen zoals ‘4_year_old_girl_playing_with_pussy.mp4’ moeten de aandacht trekken van de internetgebruiker. Wie er op klikt, ziet een zeer onschuldig filmpje, maar krijgt ook de boodschap dat niet elk kinderfilmpje even onschuldig is. Het eindbeeld verwijst naar www.stopchildporno.be, met de vraag om aangetroffen beelden van seksueel misbruik van kinderen te melden.

Video player inladen ...

Melden via speciale Chrome extensie

Het melden van beelden van seksueel kindermisbruik kan relatief eenvoudig via de site www.stopchildporno.be. Child Focus raadt de mensen ook aan om de  speciale Google Chrome extensie in hun browser te installeren. Zo wordt er een meldknop bovenaan in de toolbar van de browser geplaatst. Vanaf dat moment kan met één klik beelden van seksueel misbruik van kinderen anoniem worden doorgestuurd naar het 'burgerlijk meldpunt' van Child Focus. Die meldknop is enkel voor Google Chrome beschikbaar. Klik hier voor meer informatie.

Tot midden oktober van dit jaar ontving Child Focus 567 meldingen van vermoedelijke kinderporno. In heel 2016 waren er dat 781. Door een wetswijziging dit jaar kan Child Focus deze meldingen nog efficiënter behandelen en aan de politie in binnen- en buitenland doorgeven.

Dark web

Een andere versie van de campagnefilmpjes wordt gepost op het zogenaamde 'dark web'. Dat is het deel van het internet dat niet onmiddellijk vindbaar is voor de modale zoekmachines en waar sommigen op zoek gaan naar illegaal beeldmateriaal.

Telkens een persoon met pedofiele aanleg niet tot daden overgaat, wordt een kind gered

Dirk Depover, woordvoerder Child Focus

De filmpjes op het dark web moeten personen die op zoek gaan naar dergelijke beelden afstoppen en aanzetten om hulp te zoeken voor hun pedofiele gevoelens. "Door mensen die mogelijk hun eerste stappen zetten in hun zoektocht naar beelden van seksueel kindermisbruik te onderscheppen, hopen wij die mensen ervan te weerhouden met dit gedrag verder te gaan", verduidelijkt Dirk Depover van Child Focus. "Telkens een persoon met pedofiele aanleg niet tot daden overgaat, wordt een kind gered”.

Video player inladen ...

3de Europese dag tegen seksuele uitbuiting

De nieuwe campagne van Child Focus past in het initiatief van de Raad van Europa om voor het derde jaar op rij de European Day on the Protection of Children against Sexual Exploitation and Sexual Abuse te houden.  Dit jaar met als centraal thema 'The protection of children against sexual exploitation and sexual abuse facilitated by information and communication technologies’.