Touring wil "reddingsbaan" voor hulpdiensten

Veel mensen weten niet hoe te reageren wanneer een ambulance nadert met loeiende sirenes. Mobiliteitsorganisatie Touring wil daarom de wegcode aanpassen om duidelijkheid te scheppen. Zo wil ze dat auto's die links rijden op de autosnelweg naar links uitwijken, en die op de middenrijstrook, en op het rechtse vak naar rechts. Touring doet een oproep aan minister van Mobilieit François Bellot (MR) om de wegcode in die zin aan te passen. 

"Ieder jaar verliezen hulpdiensten levensbelangrijke minuten omdat ze zelf vastzitten in het verkeer en de files. In principe moeten hulpdiensten binnen 10 tot 15 minuten op hun bestemming zijn, maar door het drukke verkeer en de vele files op de autosnelwegen lukt dat vaak niet", zegt Touring.

In de Belgische wegcode staat nu enkel geschreven dat men de weg moet vrijmaken voor voertuigen met een geactiveerde sirene. "Bij het naderen van een urgentievoertuig zien we een ware kakofonie ontstaan van voertuigen die niet weten welke kant uit. De urgentievoertuigen moeten heksentoeren uithalen om door de wirwar van auto's te geraken", luidt het bij Touring.

Idee komt uit Duitsland en Oostenrijk

het Duitse systeem van de 'Rettungsgasse' of 'reddingsbaan', waarbij de automobilisten op autosnel- en ringwegen zonder pechstrook de weg moeten ruimen voor de hulpdiensten op een gestructureerde manier, moet ook hier verplicht worden.

De wagens op de linkerrijstrook wijken daarbij zoveel mogelijk uit naar links, die op de middenrijstrook en rechterrijstrook doen het zelfde naar rechts. Ook in Oostenrijk is dat systeem al ingeburgerd.

De aanpassing aan de wegcode moet voor Touring gepaard gaan met een communicatiecampagne en aangepaste verkeersborden.

Op het kabinet van minister Bellot willen ze het voorstel bestuderen. "We zullen Touring uitnodigen om na te denken over de concrete invulling", zegt de woordvoerder.