Video player inladen ...

Al 6.000 meldingen over toestellen die te vroeg de geest geven: "Consumenten zijn duidelijk teleurgesteld"

"Te rap kapot", het meldpunt van Test-Aankoop voor toestellen die te snel stuk zijn gegaan, heeft in een jaar tijd ruim 6.000 meldingen ontvangen. De toestellen die het vaakst gemeld worden, zijn smartphones, printers en wasmachines. "Er is een race to the bottom aan de gang om zo goedkoop mogelijk te produceren", zegt Simon November van Test-Aankoop in "De vrije markt". De organisatie van de producenten nuanceert de cijfers.

Smartphones en gsm's werden het vaakst gemeld door ontevreden consumenten, maar liefst 890 keer. De toestellen gaan vaak stuk na 6 maanden, het moment dat het als consument moelijker wordt om de wettelijke garantie van 2 jaar te doen gelden. Printers gaan vaak stuk na 2 of 3 jaar en wasmachines geven de geest tussen 3 en 4 jaar.

Andere toestellen die vaak minder lang meegaan dan verwacht: koffiezetapparaten, televisietoestellen, laptops, tablets, droogkasten, enzomeer. De cijfers komen niet als een verrassing, zegt Simon November (zie video bovenaan). "Veel mensen zijn teleurgesteld. Wat we vaststellen is dat toestellen niet de levensduur halen die consumenten verwachten."

"Er is een race to the bottom aan de gang en alle producenten doen eraan mee.  De markt is verzadigd. Iedereen heeft al een wasmachine, een laptop of een smartphone en producenten verdienen geld door je te doen vernieuwen. In die concurrentiestrijd moet alles zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden."

 In de concurrentiestrijd moet alles zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden.

Simon November (Test-Aankoop)

"Producenten hebben er geen belang bij"

Laten fabrikanten met opzet hun toestellen verouderen en stuk gaan, zodat ze meer kunnen verkopen? "Dat is zeer moeilijk te bewijzen", zegt November. "Maar of het gepland of gewoon vervroegd is doet er ook niet zoveel toe. De vaststelling is dezelfde: de consumenten worden geconfronteerd met toestellen die niet duurzaam zijn."

Secretaris-generaal Peter Binnemans van sectororganisatie FEE, die de producenten van huishoudelijke apparaten vertegenwoordigt, nuanceert de cijfers. "Je moet het toch in perspectief plaatsen. Jaarljks komen er 500.000 koelkasten op de markt, ik zie 200 meldingen. Het gaat om afgerond 500 wasmachines, er komen er 350.000 op de markt."

Volgens Binnemans hebben producenten er ook helemaal geen belang bij dat toestellen vlugger stuk gaan dan de consument verwacht. "Levensduur is een van de verkoopsargumenten. Als de consument niet tevreden is gaat hij de volgende keer een toestel kopen van een ander merk. Daar heeft geen enkele producent belang bij."

Als de consument niet tevreden is gaat hij de volgende keer een toestel kopen van een ander merk.

Peter Binnemans (FEE)

"Geef levensduur aan op verpakking"

Test-Aankoop pleit ervoor om op de verpakking van toestellen aan te geven hoe lang ze verwacht worden mee te gaan. "Zo heeft de consument een incentive om te kiezen voor een duurzaam product." Praktisch niet haalbaar, reageert Binnemans, want hoe ga je zoiets meten en controleren.

Daarnaast pleit de consumentenorganisatie voor het optrekken van de wettelijke garantie tot 5 jaar. De consument heeft nu al die optie voor een kleine meerprijs, zegt Binnemans daarover. "Als het wettelijk verplicht wordt, zal dat een impact hebben op de prijs."

Simon November van Test-Aankoop klaagt tot slot aan dat herstellingen vaak heel duur zijn of zelfs gewoon technisch onmogelijk. "Men wil eigenlijk niet dat ze hersteld worden, dat onafhankelijke herstellers ermee aan de slag kunnen gaan."

VIDEO: Wat denken de handelaars ervan? Sven Pichal trok op onderzoek

Video player inladen ...