Boete van 10.000 euro voor product placement in "Familie"

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft VTM een boete van 10.000 euro opgelegd, omdat in 2 afleveringen van "Familie" de regels rond product placement niet zijn nageleefd.  

In de bewuste afleveringen van "Familie" brachten personages een bezoek aan het pretpark Walibi. Het bezoek aan het pretpark werd "uitsluitend op een aantrekkelijke wijze getoond" en het park werd "daarenboven auditief aangeprezen", zegt de VRM.

De VRM meent dat sprake is van een "rechtstreekse aansporing voor de kijker", wat niet toegelaten is volgens de regelgeving. Daarnaast merkt de regulator op dat er "overmatige aandacht voor het park en de attracties" is, wat evenmin is toegestaan.

De regulator is van oordeel dat het gaat om een ernstige inbreuk, bovendien in 2 opeenvolgende afleveringen. Ook speelt mee dat de soap in primetime wordt uitgezonden en een groot aantal kijkers weet te bereiken.

Meest gelezen