Video player inladen ...

Daar komt Elon Musk met de Tesla vrachtwagen

Gisteren kondigde Elon Musk in Hawthorne, Californië, de nieuwe Tesla-vrachtwagen aan. Met de zeer gewaagde truck wil Musk de dieselvretende vrachtwagens van de baan. Vraag is, hoe zal de transportsector hierop reageren?

Toen Elon Musk in 2010 investeerde in Tesla was het al duidelijk dat hij keihard wilde inzetten op duurzame mobiliteit. Dat bewees hij gisteren met de lancering van de gloednieuwe Tesla-vrachtwagen.

Gewaagd design

Tesla / AP

Zoals we hadden kunnen verwachten van Tesla, is het design van de vrachtwagen zeer gewaagd. Voor het ontwerp van de bestuurderszetel liet Musk zich inspireren door autobouwer McLaren. De bestuurder zit centraal vooraan. Achter de bestuurder rechts is er plaats voor een passagier. De bestuurder krijgt twee grote touchscreens links en rechts met alle mogelijke informatie. De deuren van de vrachtwagen openen naar achteren dus niet zoals een klassieke auto.

Meer impact

Musk steekt het niet onder stoelen of banken dat duurzaamheid hem nauw aan het hart ligt. Niet alleen is er veel interesse voor zijn elektrische wagens, van het meest recente Tesla Model 3 werden er al 500.000 stuks gereserveerd terwijl de auto nog niet in de showroom stond. Begin dit jaar lanceerde hij ook zonnepanelen in de vorm van dakpannen.

Hij beseft goed genoeg dat hij echt impact kan hebben als hij de vervuilende vrachtwagens kan vervangen door elektrische. Maar zijn ze ook betrouwbaar? Volgens de eerste gegevens heeft de truck 1.032 pk, ruim voldoende om 40 ton over te trekken. Net zoals de Tesla-wagens beschikt hij over een automatische piloot, handig voor lange afstanden.

Totaalplaatje

In tegenstelling tot de wagens van Tesla, kijkt de transportsector vooral naar het totaalplaatje. "Er zijn een aantal factoren die zeer belangrijk zijn. We moeten kijken naar het totale laadvermogen. Dit wordt bepaald door de wetgever. Batterijen zijn zwaar en moeten in rekening gebracht worden om het  laadvermogen te bepalen", zegt Isabelle De Maegt van transportfederatie Febetra.

Volgens haar moet een vrachtwagen op termijn ook renderen. En het is dan ook heel belangrijk om te kijken naar de actieradius. "Momenteel zien we vooral elektrische bestelwagens binnen de steden. Een vrachtwagen doet langere afstanden en moet ook snel opgeladen worden."

Tesla belooft dat de vrachtwagen 800 kilometer kan rijden met één oplaadbeurt.

Nieuwe roadster

Helemaal op het einde van de presentatie leek Musk een "one more thing"- moment te hebben. Naast de vrachtwagen kondigde hij ook de nieuwe roadster van Tesla aan. Pittig detail: de eerste Tesla was een roadster. De eerste cijfers zijn indrukwekkend: van 0 tot 100 km/u in minder dan twee seconden, een topsnelheid van 400 km/u. Cijfers die de concurrenten zoals Bugatti Chiron, Koenisegg Agera of Porsche zullen doen nadenken.  Met een startprijs van 200.000 dollar is het meteen ook de duurste Tesla.

Als u de wagen wil reserveren moetu daar een slordige 50.000 dollar bijrekenen.

© 2017 by ZUMA Wire