Kan gamen jongeren helpen om nee te zeggen tegen roken?

De prestigieuze Amerikaanse universiteit Yale heeft een softwareontwikkelaar uit Wetteren in Oost-Vlaanderen onder de arm genomen om een educatieve game te ontwikkelen die jongeren moet wapenen tegen groepsdruk. Het computerspel zelf zal in virtual reality (VR) zijn, een technologie waarbij de gebruiker een bril opzet en zo deel lijkt uit te maken van de door de computer gesimuleerde wereld.

Virtual reality (VR) is een technologie die de gebruiker de illusie geeft dat die ergens anders is. In de praktijk zet je een speciale bril op. In plaats van brilglazen zitten er schermpjes in, een voor elk oog. De bril registreert de bewegingen van je hoofd, waardoor je kunt rondkijken in een video of een computerspel. In sommige gevallen kun je er zelfs in rondlopen.

Oculus is een van de grootste spelers in de VR-sector en is in handen van Facebook. Samen met de prestigieuze universiteit Yale heeft Oculus onder de naam Play4Real een lab opgericht om de mogelijke educatieve toepassingen van VR te onderzoeken en om na te gaan of de technologie kan worden gebruikt om positieve gedragsverandering te promoten.

Lees verder onder de foto

Jonge tieners met een VR-bril op in het Play4Real-lab Play4Real

Het lab is een onderzoek gestart om na te gaan of ze jongeren kunnen helpen om aan groepsdruk te weerstaan. Het gaat dan heel concreet over het gebruik van e-sigaretten of vapen (foto onder). De onderzoekers willen nagaan of ze door de groepsdruk te stimuleren in een VR-applicatie, de jongeren beter kunnen wapenen om ook in het echte leven nee te zeggen tegen groepsdruk.

Lees verder onder de foto

Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistribu

Play4Real trekt voor de software naar PreviewLabs, een ontwikkelaar in Wetteren. “Yale voert het onderzoek en besteedt de ontwikkeling van het prototype voor de applicatie uit aan ons”, legt Bernard François van PreviewLabs uit aan VRT NWS. “Wat er precies in dat prototype gaat zitten, moet nog worden bekeken op basis van het onderzoek van Yale.”

De onderzoekers gaan in een eerste fase groepjes jongeren bevragen over hun ervaringen met het gebruik van e-sigaretten op school. “Op basis van die informatie kunnen we situaties creëren die realistisch aanvoelen voor jongeren”, zegt François voorts. “Gebeurt het roken stiekem op het toilet, dan moeten we zo realistisch mogelijk de sfeer nabootsen met bijvoorbeeld het geluid van dichterbij komende leerkrachten.”

Uit onderzoek zal blijken wat de fysiologische veranderingen zijn bij groepsdruk en moeten we nagaan hoe we die kunnen nabootsen in virtual reality

Bernard François, PreviewLabs

De applicatie ontwikkelen zal volgens de ontwikkelaar niet gemakkelijk zijn. “We gaan veel moeten experimenteren en uitproberen”, zegt François daarover. "Het wordt niet evident om een gevoel zoals groepsdruk goed over te brengen. Uit onderzoek zal blijken wat de fysiologische veranderingen zijn in het lichaam en moeten we nagaan hoe we die kunnen nabootsen in virtual reality."

“Op langere termijn, als het prototype af is, gaan we het testen bij jongeren en zien in welke mate het een impact heeft op hun gedrag”, klinkt het voorts. Als het werkt, is het mogelijk dat de applicatie ook effectief op de markt komt. Maar in welke vorm dat zal gebeuren is nog koffiedik kijken. In eerste instantie blijft het bij wetenschappelijk onderzoek.

Bernard François met een VR-bril op