Koffiedik, het nieuwe zwarte goud voor Londense bussen

Een aantal van de bekende rode Londense bussen zullen vanaf maandag rijden op biobrandstof die deels is gemaakt van koffiedik. De brandstof is gedurende vier jaar ontwikkeld en verfijnd door bio-bean, een Britse start-uponderneming, met financiële en technische steun van oliegigant Shell.

De brandstof bestaat nog altijd voor 80 procent uit diesel, maar de overige 20 procent zijn biobrandstoffen en een vloeistof gewonnen uit koffieprut. In eerste fase gaat het om 6.000 liter.

"In plaats van het koffiedik naar het stort te voeren, waar er tijdens het vergaan methaan en CO2 vrijkomt, verzamelen we het, recycleren het en vormen het om tot propere brandstof", aldus de groene ondernemer Arthur Kay, oprichter van Bio-bean.   

Zolang mensen koffie drinken, zal er koffiedik zijn

Eco-ondernemer Arthur Kay

Alleen al in Londen zou er elk jaar 200.000 ton koffiebezinksel zijn: de gemiddelde Londenaar zou 2,3 kopjes per dag drinken. Bio-bean haalt die koffieprut op en zet het goedje in zijn fabriek in Cambridge om in biobrandstof. "We willen van fossiele brandstoffen naar andere types brandstof. Bio-brandstoffen zijn cruciaal in dat verhaal", zegt Kay. "En zolang mensen koffie drinken, zal er koffiedik zijn."

Over het hele Verenigd Koninkrijk zou er jaarlijks 500.000 ton koffie gebruikt worden. "Als we alle koffiedik zouden kunnen gebruiken, zouden een stad als Manchester van energie kunnen voorzien", zegt Kay - Manchester telt net als Antwerpen ruim 500.000 inwoners, nvdr.

Maar de Londense bussen zijn ook al een goed begin. Hun CO2-uitstoot zou nu met 10 tot 15 procent kunnen dalen, en dat zonder dat de motor moet worden aangepast, of zonder dat het verbruik stijgt.

Volledig elektrisch

In maart vorig jaar werd in Londen al de eerste volledig elektrische dubbeldeksbus voorgesteld (foto onder). Die bus, van Chinese makelij, ging later dat jaar ook effectief van start. Er zouden er intussen een 70 tal van rondrijden. Daarnaast rijden ook hybride bussen en voertuigen op waterstof om de vervuiling in Londen tegen te gaan.