Video player inladen ...

Eén op de drie zwaargewonden in het verkeer is fietser, bromfietser of motorrijder

Ruim 1 op de 3 personen die zwaargewond raken in het verkeer, reed met de fiets, brommer of motor. Vekeersinstituut Vias Institute vraagt meer aandacht voor die zwaargewonde slachtoffers. "Vaak spreken we na een ongeval alleen over dodelijke slachtoffers, maar er zijn ook veel zwaargewonde slachtoffers die de gevolgen levenslang meedragen."

De afgelopen tien jaar raakten meer dan 55.000 personen zwaargewond in een verkeersongeval. Ter vergelijking: dat is ongeveer het aantal inwoners van Roeslare of Sint-Lambrechts-Woluwe. Ruim een derde daarvan was fietser of brommer- of motorrijder. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Vias Institute, het vroegere BIVV, die de gegevens van alle spoeddiensten in ons land analyseerde, die Het Nieuwsblad kon inkijken. Het hoge aantal fiets-, bromfietser of motorslachtoffers staat in schril contrast met het aantal kilometers dat ze jaarlijks afleggen: fietsers slechts zes procent van alle afgelegde kilometers, de gemotoriseerde tweewielers amper één procent. 

De verwondingen die fietsers het vaakst oplopen, zijn hoofdletsels (35 procent), verwondingen aan de bovenste ledematen (28 procent) en de onderste ledematen (19 procent). Bij bestuurders van brommers of motors gaat het meer om de onderste ledematen (33 procent) of de bovenste ledematen (25 procent).

"Veel slachtoffers dragen gevolgen van verkeersongeval levenslang mee"

Uit het Europees project "My Life After the Crash" blijkt bovendien dat 2 op de 3 slachtoffers nooit helemaal herstelden na hun ongeval met hun fiets, brommer of motor. Stef Willems van Vias Institute vraagt om vandaag - op de internationale herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers - niet alleen stil te staan bij de dodelijke slachtoffers, maar ook bij de zwaargewonden. "Er zijn nog een hele hoop andere slachtoffers die de gevolgen van een ongeval vaak levenslang dragen." 

Er zijn nog een hele hoop andere slachtoffers die de gevolgen van een ongeval vaak levenslang dragen

Stef Willems - Vias Institute

Hoe kunnen kwetsbare weggebruikers iets minder kwetsbaar zijn? "Het heeft te maken met een goede bescherming die iemand draagt, met de andere weggebruikers en met de infrastructuur van de wegen. Denk daarbij aan afgescheiden fietspaden."

Ook een fietshelm blijft aan te raden. "Bij fietsers komen hoofdletsels het meeste voor. Daarom is een fietshelm sterk aan te raden. Zeker bij ongevallen waar geen ander voertuig bij betrokken is, komt de klap dan veel minder hard aan."