Video player inladen...

30 jaar Disaster Victim Identification: bij welke grote rampen heeft het team slachtoffers geïdentificeerd?

De koning en koningin bezoeken vandaag het Disaster Victim Identification (DVI) van de federale politie naar aanleiding van zijn 30-jarige bestaan. De taak van het slachtofferidentificatieteam bestaat erin om onbekende slachtoffers in binnen- en buitenland te identificeren. Maar bij welke grote rampen was het DVI actief? Een overzicht. 

Al dertig jaar verleent het Disaster Victim Identification (DVI) van de federale politie zijn medewerking bij rampen, ongevallen en moordzaken. Hun taak bestaat erin slachtoffers terug te vinden, te bergen en te identificeren. Die identificatie gebeurt door onder meer vingerafdrukken, het gebit of DNA stalen van het slachtoffer te vergelijken met gegevens van een vermiste persoon. Maar het DVI is niet enkel werkzaam binnen België. Sinds de oprichting ervan worden de deskundigenteams regelmatig naar alle uithoeken van de wereld gestuurd om steun te leveren. Bij welke grote rampen was het DVI betrokken? We lijsten er tien voor u op. 

Scheepsramp Herald of Free Enterprise (1987)

Twee maanden na de start van het DVI, op 6 maart 1987, kreeg het team al een eerste grote opdracht: de slachtoffers identificeren die omkwamen in de Britse ferryboot Herald of Free Enterprise. Voor de kust van Zeebrugge stierven toen 193 van de 539 opvarenden. Het was de ergste scheepsramp ooit in Belgische wateren, veroorzaakt door onder meer een menselijke fout: iemand had de boegdeuren van het schip laten opstaan. 

Marc Dutroux (1996)

Op 13 augustus 1996 werd Marc Dutroux opgepakt. Enkele dagen later werden Sabine en Laetitia levend gered uit het gruwelhuis in Marcinelle. Maar de vreugde sloeg snel om toen de lichamen van Julie en Melissa en later die van An en Eefje werden teruggevonden. Bij die opgravingen heeft het DVI zich ontwikkeld in het zoeken naar begraven of verborgen slachtoffers in criminele zaken. Vooral door deze zoekacties raakte Joan De Winne bekend. Hij was het vroegere diensthoofd van het DVI. 

BELGA/ WARNAND

Kosovo-oorlog (1999)

In de jaren ’90 werd in Kosovo een bloedige oorlog gevoerd. Het Kosovaarse Bevrijdingsleger had als doel Kosovo te bevrijden door onder meer zware aanslagen te plegen. De oorlog duurde tot 1999. Het Belgische DVI team dat in opdracht van het VN-tribunaal voor Ex-Joegoslavië in Den Haag in Kosovo aan de slag was, heeft toen drie massagraven onderzocht. 

Belga

Tsunami in de Indische Oceaan (2004)

Het was tweede kerstdag in 2004 toen er aan de kust van Indonesië een zware aardbeving was met een kracht van 9,1. Die beving veroorzaakte een hevige tsunami, waarbij 230.000 mensen omkwamen. Omwille van zijn internationale expertise mocht het DVI op dat moment naar de plek van de ramp afreizen om hulp te bieden.  

Belga

Gasontploffing Ghislenghien (2009)

Op 30 juli 2009 kwamen 24 mensen om bij een gasontploffing op het industrieterrein van Ghislenghien, in Henegouwen. Tijdens werken raakte een hogedrukaardgasleiding beschadigd. Toen de brandweer en andere specialisten het lek probeerden te dichten, was er een enorme ontploffing. Daarop volgde een hevige brand. Het DVI trachtte toen de identiteit te achterhalen van heel wat verbrande lichamen. 

Belga

Treinramp Buizingen (2010)

Op maandag 15 februari 2010 rond half negen 's ochtends botsten in Buizingen, in Vlaams-Brabant, twee passagierstreinen op elkaar. In totaal vielen er 18 doden en raakten meer dan 150 mensen gewond. Het DVI heeft er de lichamen geborgen, wat moeizaam verliep. Eerst moest een wagon die op zijn zijkant lag worden weggetakeld. Pas daarna was er toegang tot een andere wagon. Na drie dagen waren alle slachtoffers geïdentificeerd. 

BELGA/VIDAL

Bende van Nijvel (2010)

De Bende van Nijvel pleegde tussen 1982 en 1985 een resem gewelddadige overvallen op warenhuizen. Daarbij kwamen 28 mensen om het leven. In het onderzoek naar de daders van de Bende hebben speurders verschillende keren zoekwerken uitgevoerd in het kanaal Charleroi-Brussel. Er werd onder meer gezocht naar wapens, maar ook naar een lichaam. Daar heeft het DVI hulp bij geboden. 

Busramp Sierre (2012)

Op 13 maart 2012 botste een Belgische bus met schoolkinderen op een tunnelmuur in het Zwitserse stadje Sierre. Er vielen 28 doden: de 2 chauffeurs van de bus, 4 begeleiders en 22 kinderen. Een 6-koppig team van het DVI is toen naar de plaats van de ramp afgezakt, om het lokale identificatieteam bij te staan.

Crash vlucht MH17 (2014)

Vlucht MH17, een passagiersvliegtuig dat van Amsterdam op weg was naar Kuala Lumpur, werd op 17 juli 2014 neergeschoten boven het oosten van Oekraïne. Daar werd op dat moment zwaar gevochten tussen rebellen en het Oekraïense leger. Het vliegtuig, met voornamelijk Nederlanders aan boord, werd neergehaald door een Russische Buk-raket. Verschillende leden van het DVI team gingen destijds naar Nederland om het land te helpen bij de identificatie van de slachtoffers. De rest van het team bleef in ons land om gegevens van de Belgische slachtoffers te verzamelen. 

Terreuraanslagen Brussel (2016)

Eén van de meeste recente grote rampen waarbij het DVI betrokken was waren de terroristische aanslagen in ons land op 22 maart 2016. Zowel op de luchthaven van Zaventem, als in het metrostel in Maalbeek lieten verschillende terroristen zich ontploffen. De tol was zwaar: 32 doden en meer dan 300 gewonden. Het DVI team moest toen in moeilijke omstandigheden z’n werk doen: in een omgeving met een constante indringende geur moesten ze verschroeide lichamen identificeren. 

Meest gelezen