Video player inladen ...

96 artsen willen gezonde lucht in Brussel

Voor 96 artsen en specialisten is het hoog tijd dat het Brussels Gewest iets doet aan de luchtvervuiling. Dat schrijven ze in een open brief in De Standaard.

"Uw bevolking leeft in gevaarlijke en ongezonde lucht". Hiermee willen de initiatiefnemers het Brussels Gewest wakker schudden. Volgens hen - 96 artsen en specialisten uit verschillende domeinen - is het al vijf voor twaalf.

Zij vinden dat luchtvervuiling heel wat schade veroorzaakt aan de gezondheid. Het lijstje van mogelijke gevolgen is niet min: hart- en vaatziekten, long- en blaaskankers, chronische bronchitis en astma, leukemie bij kinderen en kinderastma. Het zorgt er ook voor dat er per jaar 632 vroegtijdige overlijdens zijn.

Bovendien worden vooral de sociaal zwaksten het zwaarst getroffen.

Lage-emissiezone is niet genoeg

Afgelopen week kondigde het Brussels Gewest nog aan dat ze werk ging maken van de lage-emissiezone: dieselvoertuigen gebouwd voor 1992 mogen vanaf 1 januari het Brussels Gewest niet meer binnen. 

Maar volgens de ondertekenaars van de open brief is dit ruim onvoldoende.  Benoit Nemery, arts en toxicoloog verbonden aan de KUL en één van de ondertekenaars : "De lage-emissiezone is een goede zaak, maar iedereen weet dat het ruim onvoldoende is. Het is een zwaktebod omdat we de allervervuilendste wagens uit de stad gaan weren. Op zich is dat niet slecht, maar er blijven nog altijd vervuilende dieselauto's rondrijden."

Bovendien zijn fijnstof en roet heel gevaarlijk voor de bevolking omdat ze tot diep in de longen en bloedvaten dringen.

Uit een onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het Brussels Gewest blijkt trouwens dat zo'n lage-emissiezone ruim onvoldoende is.

Overheden moeten meer ambitie tonen

De artsen stellen concrete plannen om de doelstellingen te halen.  Zo moeten duurzame voertuigen aangemoedigd worden en vervuilende wagens zwaarder belast worden. Auto's die stationair draaien moeten ook verboden worden.  De luchtvervuiling moet volgens Nemery structureel aangepakt worden. We moeten vooral met z'n allen minder met de auto rijden.

Het is dus afwachten hoe het Brussels Gewest zal reageren, maar feit is dat de luchtvervuiling niet alleen op lokaal niveau moet aangepakt worden. "We moeten Brussel alleen niet met de vinger wijzen, want andere steden doen het ook niet zo goed", aldus Nemery.