© Belga

Vlaamse 15-jarigen scoren goed in samenwerken om problemen op te lossen

Vlaamse 15-jarigen scoren een stuk boven het internationale gemiddelde in "probleemoplossend samenwerken". Dat blijkt uit een analyse van de UGent van het jongste PISA-onderzoek, een grootschalige vergelijkende studie in het onderwijs.

Het PISA-onderzoek van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) meet om de drie jaar de onderwijsprestaties van 15-jarigen in lezen, wetenschappen en wiskunde in een 50-tal landen. Zo kunnen landen zich ondeling vergelijken. In de laatste studie, die dateert van 2015 maar in delen wordt vrijgegeven, werd voor het eerst ook "probleemoplossend samenwerken" getest.

De jongeren moesten een test afleggen waarin hun vaardigheden om goed samen te werken, werden onderzocht. Eerder dan om het vinden van de oplossing gaat het daarbij over de manier waarop die bereikt wordt. De best scorende studenten zijn zich bewust van groepsdynamieken, zorgen ervoor dat teamleden hun overeengekomen rollen vervullen en vinden een oplossing voor de conflicten of tekortkomingen die ze tegenkomen.

Azië boven

De hoogst scorende 15-jarigen zijn te vinden in Azië. Op nummer 1 staat Singapore met een gemiddelde score van 561. Dan volgen Japan (552), Hongkong (541) en Zuid-Korea (538). De Vlaamse jongeren scoren gemiddeld 519 punten. Dat is ongeveer op hetzelfde niveau als de VS, Groot-Brittannië, Duitsland en Nederland. Van de Europese landen scoren enkel Estland en Finland beduidend hoger.

"Vlaanderen scoort altijd bij de Europese top, dat zien we ook in de andere domeinen", zegt nationaal projectmanager voor PISA Inge De Meyer van de UGent. Omdat in Wallonië een Brussel een stuk lager gescoord is, komt de uiteindelijke score van België op 501, net boven het OESO-gemiddelde van 500.

Enkele andere cijfers

Het percentage Vlaamse leerlingen dat aangeeft goed te kunnen luisteren, blij te zijn als klasgenoten slagen, graag rekening te houden te houden met verschillende standpunten en rekening te houden met wat anderen interesseert, schommelt telkens rond de 90 procent. Dat is hoger dan het internationale gemiddelde.

Op de stellingen die peilen in welke mate ze teamwerk waarderen, laten Vlaamse 15-jarigen zich dan weer negatiever uit dan hun leeftijdsgenoten in het buitenland. Zo vindt slechts 57 procent van de Vlaamse jongeren dat ze efficiënter werken in groep, terwijl internationaal 70 procent van de 15-jarigen (helemaal) akkoord gaat met die stelling.

Een andere opvallende vaststelling van de UGent is dat de samenhang tussen samenwerkend probleemoplossen en de sociale achtergrond van leerlingen minder sterk is dan bij andere domeinen zoals wiskunde en wetenschappen. Een mogelijke hypothese hiervoor is dat dat leerlingen uit meer bevoordeelde gezinnen vaker terecht komen in meer academische richtingen, terwijl de noodzaak om samen te werken in alle sociale en economische contexten voorkomt.

Meest gelezen