Video player inladen...

Test-Aankoop: "Proximus hoopt gewoon dat klanten voor hun vaste telefoontoestel zullen blijven betalen"

Consumentenorganisatie Test-Aankoop vindt de tegemoetkoming van Proximus voor klanten die jarenlang een vast telefoontoestel gehuurd hebben, ruim onvoldoende. Vanochtend kondigde het telecombedrijf aan dat de 150.000 klanten de huur van het toestel kosteloos zouden kunnen opzeggen. Ze mogen het toestel ook houden, maar een financiële compensatie komt er niet. Volgens Test-Aankoop moeten bevoegd minister Kris Peeters (CD&V) en Alexander De Croo (Open VLD) daar wel op aandringen.

"Het is echt het allerminste dat je kan doen als bedrijf", reageert Simon November van Test-Aankoop verontwaardigd op de uitspraken van Nele Van Malderen van Proximus. De woordvoerster van het telecombedrijf had vanmorgen in het Radio 2-programma "De inspecteur" gezegd dat klanten die al jarenlang betalen voor de huur van hun vaste telefoontoestel - een toestel dat dus al vaak lang is afbetaald - een brief zullen krijgen waarin verteld wordt hoe ze die huur kunnen opzeggen. Wie dat doet, zal geen extra kosten moeten betalen en zal bovendien zijn vaste toestel ook mogen houden.  

Proximus kan perfect de huur van gedupeerde klanten zelf stopzetten

Het is wel belangrijk dat de klanten zelf contact opnemen met het bedrijf. "Want we kunnen moeilijk alle klanten zelf gaan bellen", zei Van Malderen nog in "De inspecteur". "Proximus hoopt op die manier eigenlijk dat sommige klanten gewoon verder zullen blijven betalen, omdat ze vergeten contact op te nemen of niet goed weten hoe ze te werk moeten gaan", stelt November. "Proximus weet namelijk heel goed wie de gedupeerden zijn en kan ook makkelijk zelf de huur van hun toestel stopzetten."

Intussen reageerden ook minister van Consumentenzaken Kris Peeters en minister van Telecommunicatie Alexander De Croo op de tegemoetkoming van Proximus. Ze vinden dat het bedrijf meer moet doen. "Wij hadden Proximus een brief geschreven met acht vragen, om zo duidelijkheid te krijgen over hoe het zat met de verhuring van toestellen en met de vraag naar welke oplossingen Proximus aanbood", zegt Peeters."Ik heb in samenspraak met mijn collega De Croo gevraagd om nu zo snel mogelijk samen te zitten met Proximus voor verdere verduidelijkingen, want niet alle vragen zijn beantwoord."

De Croo heeft het over "een eerste stap" van Proximus. 

Financiële compensatie

Proximus zelf stelde alvast dat er geen financiële vergoeding zal komen voor de klanten. Of het bedrijf dat eigenlijk wel zou moeten doen, laat Peeters ook in het midden. Nochtans had zijn partij twee weken geleden gesteld dat Proximus de onterechte huurgelden moest terug­betalen aan de klanten. "Het is schandalig dat Proximus op kap van vooral kwetsbare oudere klanten makkelijk geld verdient”, zei Kamerlid Veli Yüksel (CD&V) toen nog. "Overheidsbedrijf Proximus moet de fout rechtzetten en dat kan alleen door over te gaan tot een vergoeding van de gedupeerden", herhaalt Yüksel vanmiddag.

Maar Peeters lijkt nu toch wel een lichte bocht te nemen. "Proximus is een commercieel bedrijf dat veel klanten heeft en die klanten moet het bedrijf koesteren. Een aantal van onze vragen gaan bijvoorbeeld wel over het bedrag dat mogelijk in de toekomst nog betaald zal moeten worden voor het huren van een toestel, maar dat zijn vragen die wij verder met Proximus willen bekijken."

Bij Simon November van Test-Aankoop klinkt de boodschap minder omzwachteld. "Er moet een financiële compensatie komen voor de gedupeerden. En de bevoegde ministers zouden daar beter ook op aandringen." November benadrukt bovendien nog eens dat het probleem met de jarenlange huur van vaste telefoontoestellen eigenlijk ook van toespassing is voor digitale tv-decoders. "We willen dat ook bij decoders de telecomoperatoren enkel huur vragen tot het toestel afbetaald is."

Meest gelezen