Meest recent

    Verrassingsbezoek in "Die huis": Josje blikt met voorgangster Kathleen terug op K3

    Opvallend bezoek in "Die huis" vanavond: centrale gast Josje Huisman krijgt met Kathleen Aerts een ander voormalig K3-tje over de vloer. Samen blikken de dames in terug op de rol die hen verbindt: die van "de blonde van K3". Een rol die ze allebei toch anders ervaren hebben, zo blijkt.

    Aerts woont sinds haar vertrek bij K3 in Zuid-Afrika, en wordt dus niet toevallig door programmamaker Eric Goens uitgenodigd voor een onderonsje met Josje. Een historische ontmoeting, noemt hij het zelf. Er wordt bij een glaasje wijn heel wat afgelachen. "Misschien kunnen we hier samen een nieuwe groep starten", grapt Aerts.  

    Beide voormalige K3-zangeressen blikken met veel voldoening terug op hun periode bij de populairste meisjesgroep van de Lage Landen "Het is een fantastische ervaring geweest, met soms 300 shows per jaar. Maar vergis je niet: K3 is topsport. Ik heb er bij momenten nog een zere rug van, al klink ik nu héél oud", lacht Aerts (39). "Ik sukkel dan weer met een "Mamasé"-arm (naar het iconische dansje bij het gelijknamige nummer, nvdr), het K3-equivalent van een tenniselleboog", knipoogt Huisman (31).

    Bestaat het risico dat ik voor altijd het K3-meisje blijf? Ik vind dat geen risico, want ik ben daar trots op.

    Kathleen Aerts

    K3 heeft me gebracht tot waar ik nu sta. Maar het zegt niet veel over wie ik ben als persoon.  

    Josje Huisman

    En wat met de carrière na K3? "Als ik in de hoofden van mensen voor altijd het K3-meisje blijf, dan ben ik daar trots op. Hoe langer ik gestopt ben, hoe meer ik die fierheid voel. Het was een enorm leuke tijd, en K3 houdt je jong", zegt Aerts. "Ik heb Josje altijd een goede opvolgster gevonden. Maar zij heeft natuurlijk de fakkel moeten overnemen van iets wat al bestond."

    "K3 heeft me gebracht tot waar ik nu sta, en daar ben ik hartstikke blij mee", vult Huisman aan. "Het is iets om trots op te zijn, maar het zegt niet veel over wie ik ben als persoon. Ja, het is een stuk van mezelf, en ik heb het met heel mijn hart gedaan. En vanuit mijn eigen karakter, dat anders is dan het jouwe", zegt ze. "Hoewel we wel dezelfde rol moesten vervullen binnen K3."

    Kathleen en ik vervulden dezelfde rol, maar vanuit ons eigen, verschillende karakter.

    Over het einde van K3: "Ja, ik bracht dat als eerste ter sprake"

    Na het vertrek van Aerts ging Studio 100 via "K2 zoekt K3" op zoek naar een opvolgster. De toen 23-jarige Huisman kwam als winnaar uit de bus, en zou uiteindelijk een kleine 7 jaar deel uitmaken van de meisjesgroep. "Al ging ik er in het begin van uit dat ik maar voor één jaar bij K3 zou blijven. Want uiteindelijk won ik na het televisieprogramma enkel een album en een tournee. Toen besefte ik nog niet aan welk avontuur ik begon."

    Ik zou het erg vinden als mensen denken dat ik blij ben om van K3 af te zijn. Dat is niét zo: K3 zit in mijn hart.

    In de nasleep van de veelbesproken persconferentie over het einde van K3, werd vooral Huisman in de pers en op sociale media bij momenten hard aangepakt. Zij zou "de boeman" zijn, die de groep richting de split had geleid. "Ik ben degene die de vraag op tafel heeft gegooid", vertelt ze daarover in de jeugdkamer van "Die huis". "Of dat wel nog was wat we wilden. Ik had het gevoel dat we er alles uit hadden gehaald wat erin zat. Het voelde als de juiste keuze voor ons allemaal, en nog steeds", zegt ze eerlijk. "We hebben ons afscheid de nodige aandacht gegeven, om alles positief af te sluiten. Ook al nemen sommige mensen daar geen genoegen mee. Maar ik heb het losgelaten. K3 zit zeker nog in mijn hart."

    Over haar muzikale toekomst: "Probeer dit niet met grote verwachtingen te doen"

    Sinds haar laatste K3-optreden ruim een jaar geleden, timmert Huisman aan een nieuwe muzikale weg. Met eigen nummers, waarvoor zowel de teksten als de muziek van haar hand zijn. De eerste single "Gasolina" werd geen groot succes, maar daar is opvolger "Springstof", waarvan Huisman in primeur een stukje laat horen in "Die huis".

    "Tot nu zat ik zelf niet achter de knoppen, maar dirigeerde ik ze. Nu doe ik alles zelf, een hele ontdekkingstocht.  Dat maakt het persoonlijker, maar ook kwetsbaarder. Ik denk de hele tijd: "het is erop of eronder". Maar als iets niet lukt, dan kom je uiteindelijk toch altijd weer op je pootjes terecht. Hoe mijn leven tot nu gelopen is, vind ik prima. Ik zie wel."